Publicat 19/2/2019 16:27:01 +01:00CET

Un veí denuncia Barcelona per la contaminació i l'Ajuntament defensa les seves mesures

La tinent d'alcalde Janet Sanz en una foto d'arxiu
EUROPA PRESS - Archivo

El Govern de Colau demana a la Generalitat i al Govern espanyol que "es posin les piles"

BARCELONA, 19 febr. (EUROPA PRESS) -

Un particular ha presentat una demanda contra l'Ajuntament de Barcelona per l'alta contaminació de l'aire de la ciutat, davant la qual cosa la tinent d'alcalde d'Ecologia, Janet Sanz, ha defensat les mesures impulsades per l'executiu d'Ada Colau, i ha demanat a la Generalitat i al Govern central que "es posin les piles".

El demandant demana al jutge que exigeixi al consistori prendre mesures contra la contaminació --proposa que s'implanti una taxa o un peatge d'entrada als vehicles-- i l'Ajuntament ha de contestar la demanda, ha informat aquest dimarts 'La Vanguardia'.

Diverses fonts municipals han explicat que l'Ajuntament té 20 dies per respondre i encara est dins de termini, i Sanz ha assegurat en declaracions als mitjans que facilitaran tota la informació de les mesures que el consistori ha promogut per combatre la contaminació.

"Demanem que tothom es posi les piles, no per lliurar-nos d'una sentncia o d'una sanció, sinó per garantir que la gent pugui respirar", i ha dit Sanz, que veu comprensible que els vens i les entitats demanin més mesures, per la qual cosa ha assegurat que estaran al costat dels qui exigeixin que es vagi més enll.

Ha defensat que el Govern municipal ha impulsat mesures per fomentar la mobilitat sostenible i el transport públic --com la installació de carrils bici, la nova xarxa de bus i la congelació de tarifes del transport públic-- i transformacions urbanístiques com les 'superilles'.

"Barcelona s'ha posat les piles contra la contaminació. Necessitem que la Generalitat i el Govern de l'Estat es comprometin amb accions específiques a posar-se les piles també", ha asseverat Sanz, que ha demanat al Govern catal ajudes per modernitzar les flotes de vehicles i mesures com un carril Bus-VAO a la B-23.

Ha exigit al Govern central que augmenti la seva aportació a la xarxa de transport públic i que inverteixi en Rodalies, perqu si els ciutadans no disposen "d'un servei de qualitat adequat, molts acaben optant per agafar el cotxe", i s'ha d'aconseguir que trin el transport públic.

"RISCOS" D'UN PEATGE

Quan li han preguntat per la possibilitat de crear un peatge per circular al centre de la ciutat, Sanz ha replicat que l'alternativa que s'aplicar a la ciutat i al seu entorn és la Zona de Baixes Emissions, que impedir a partir del 2020 la circulació de vehicles sense etiqueta de la Direcció general de trnsit (DGT) --els més contaminants-- entre les rondes.

Ha dit que l'rea afectada per les restriccions ser més gran que Madrid Central --requereix el pagament d'un peatge per accedir-hi--, i ha dit que no menyspreen ni descarten mesures com aquesta per que hi veuen riscos: "No volem que acabi sent una qüestió que qui té diners pot entrar a la ciutat i contaminar".

Ha recordat que el 2016 van presentar una mesura de govern amb més de 50 accions contra la contaminació i que la UE va considerar que s'estaven prenent les mesures necessries per no sancionar Espanya en aquest mbit a causa del treball de ciutats com Barcelona i Madrid, segons ella.