Actualitzat 21/01/2015 14:30

Troben la fórmula científica de l'èxit cinematogràfic

Mitos del cine
Foto: EUROPA PRESS

MADRID, 21 Gen. (EUROPA PRESS)

Un estudi científic publicat en la revista PNAS, publicació de l'Acadèmia Nacional de Ciències dels Estats Units, afirma haver descubiert un mètode que permet saber quines pel·lícules passaran a la història del cinema.

   El secret de l'èxit cinematogràfic rau a la xarxa de connexions i referències entre films. Ja sigui en forma d'homenatge, de paròdia o fins i tot de cita explícita, aquestes referències entre pel·lícules són la clau des del punt científic per saber de manera més objectiva possible quina pel·lícula mereixerà ser recordada.

   La idea en la qual es basa prové dels estudis científics i el seu sistema de citacions. I és que quan es publica un nou estudi, els investigadors estan obligats a citar els treballs d'anteriors en els quals es basa el seu. En el cinema aquestes referències no solen ser tan explícites, però existeixen.

   Tot cineasta, de manera involuntària o de manera descarada, està inspirat per les pel·lícules que han vist i que han despertat la seva admiració. Partint d'aquesta idea, els autors de l'estudi van recollir en una gràfica les cites, homenatges o referències existents més de 15.000 films i van crear una intricada xarxa que establia més de 40.000 connexions entre pel·lícules.

   Per mesurar la rellevància de cadascuna de les pel·lícules van utilitzar l'algoritme PageRank de Google. El mètode basat en les citacions i el PageRank va llançar una llista de pel·lícules més esmentades i entre els primers llocs hi ha títols llegendaris com 'El màgic d'Oz', 'La Guerra de les Galàxies', 'Casablanca', 'Psicosi', 'Allò que el vent s'endugué', 'Ciutadà Kane' i 'El Padrí'.

    Per establir les connexions van comptar també amb l'inestimable ajuda d'internet Movie Data Base (IMDb), la base de dades més gran de cinema a la xarxa que inclou en cadascuna de la fitxes de les seves pel·lícules un apartat connexió.

   Descartant factors com les nominacions als Oscars -que són "popularitat, promoció i política", segons els autors de l'estudi, o la taquilla -pel·lícules que han estat un fracàs com 'Sopa de Ganso' dels germans Marx o la més recent cadena perpètua han estat a la fi cintes summament rellevants-

   Queda llavors l'opinió de la crítica i públic. Per al primer van acudir a una mítica fígura, el llegendari Roger Ebert, mort el 2013 i els seus centenars de crítiques, i la pàgina web Metacritic. Per al segon també van tornar la vista a la xarxa i van incloure les votacions dels usuaris d'IMDb.

   El mètode basat en les referències entre pel·lícules i el PageRank s'ha mostrat més precís per predir un èxit cinematogràfic i quines pel·lícules passessin a la història del cinema que el de l'Ebert i les votacions dels cinèfils. La seva capacitat predictiva només va poder ser igualada per les dades llançades arran de les valoracions a Metracritic.