Publicat 13/12/2018 15:55:59CET

El transport públic de Barcelona congela les tarifes amb un desacord entre el Govern i Barcelona

TMB - Archivo

Calvet avisa que serà a costa de revisar les millores previstes i l'Ajuntament ho nega

BARCELONA, 13 Des. (EUROPA PRESS) -

Les tarifes del transport públic de l'entorn metropolità de Barcelona quedaran congelades de cara al proper any, com ha decidit el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) encara que amb un desacord entre l'Ajuntament de Barcelona --que defensava mantenir els preus-- i el Govern, que alerta que aquesta mesura provocarà revisar les millores previstes en el sistema.

Ho ha dit en una roda de premsa el president del consell d'administració i conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, en un acte al qual també ha assistit la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament, Mercedes Vidal, que ha comparegut després per separat i després de les crítiques de Calvet a la decisió.

La congelació de les tarifes representarà 25 milions d'euros que hauran d'assumir les administracions, per la qual cosa aquests recursos no podran destinar-se a les millores previstes, segons Calvet, que ha explicat que el Govern defensava una pujada del 2% --d'acord amb l'IPC--, que representaria un euro al mes per als usuaris i en canvi garantirien aquestes millores.

ELS PRESSUPOSTOS DE L'ESTAT

Vidal ha replicat que aquestes millores --incloses en el pla consensuat el 2017-- sí que podran dur-se a terme, perquè compten amb que els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) inclouran un increment de l'aportació del Govern central al sistema de transport públic de l'entorn barceloní, cosa que Calvet ha posat en dubte.

"No estem aquí per fer política ficció, perquè un transport públic de qualitat no s'aconsegueix amb autoenganys, sinó amb un exercici de realisme", ha asseverat Calvet, que ha insistit que s'hauran de plantejar diverses polítiques de contenció del pla de millores previstes i que s'hauran de controlar les despeses, cosa que han encarregat estudiar a l'ATM --amb el 51% de la Generalitat--.

Ha qualificat la negativa de l'Ajuntament a plantejar un increment de tarifes d'irresponsable i imprudent, i més exigint una congelació tenint en compte uns PGE sense aprovar, i ha ressaltat que l'exalcalde Xavier Trias va voler rebaixar la T-10 i, per fer-ho, va assumir des de l'Ajuntament els costos de la decisió, cosa que el Govern de Colau descarta, segons Vidal.

"Fiar tot això a una eventual aprovació dels Pressupostos en els quals eventualment s'inclogui un augment de l'aportació és en aquests moments un escenari poc creïble", segons Calvet, perquè la proposta pressupostària no compta ara per ara amb prou suports i perquè, a més, en les converses amb diversos representants del Govern central no li garanteixen aquest increment, cosa que sí que asseguren des de l'Ajuntament, ha dit.

Li semblaria "un terreny més limitat" parlar d'incloure-ho als Pressupostos de la Generalitat --que podrien negociar al Parlament amb els comuns--, ha assenyalat Calvet, que ha detallat que el Govern destinarà el 2019 uns 452 milions --40 més que el 2018--, l'Ajuntament de la capital catalana, 177; l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), 160, i l'Estat, ara per ara 134, segons ell.

RESPONSABILITAT DELS PARTITS

Vidal ha destacat que l'Ajuntament ha estat l'administració que més ha incrementat les seves aportacions al transport públic durant els darrers anys, i que el consistori no només ha fet la seva feina, sinó que "ha anat a buscar" finançament a l'Estat amb l'acord pressupostari després que les hagués reduït en els últims exercicis.

Preguntada per la situació si no s'aproven els PGE, ha replicat que aquesta aprovació depenèn de la resta de partits, també dels que formen el Govern, per la qual cosa depèn d'ells que el transport públic metropolità de Barcelona disposi de 40 milions d'euros més del Govern central el 2019, segons ella.

L'ATM --amb el 51% de la Generalitat i la resta de l'Ajuntament de Barcelona i d'altres representacions municipals-- ha d'aprovar les tarifes amb el suport de dos terços, i pot fer-ho en qualsevol moment de l'any, encara que aquesta congelació es mantindrà al llarg del 2019, ha assegurat Calvert en ser preguntat pels mitjans.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.