Actualitzat 03/10/2014 10:35

Tendres records de classe

100 Situacions A L'aula
Foto: COSSETÀNIA

BARCELONA, (EUROPA PRESS)

Què pensa el Víctor al racó de pensar? Per què arriba tard el Juanico? Què fa el director en pijama? Aquestes i d'altres històries reals han inspirat els professors i escriptors Jordi de Manuel i Paz Monserrat per fer '100 situacions extraordinàries a l'aula' (Cossetània).

   Arran d'anècdotes diverses que van desde l'educació infantil fins a la universitat, han relatat un grapat de vivències en què els protagonistes són alumnes, professors i pares.

   Els fets, amb pinzellades literàries, són d'allò més quotidià, com ara el primer dia en un col·legi nou, un complexe físic, colònies d'estiu o exàmens d'anglès. Hi ha relats més durs i de més simpàtics, i tenen en comú que estan explicats des de la tendresa.

MANTENIR L'ESSÈNCIA

   "Som professors de vocació, ens ho passem bé a classe", explica Paz Monserrat, per a qui narrar aquestes situacions extraordinàries es fa "desde la responsabilitat de refer la història i mantenir l'essència. Hi ha una sensació de respecte i responsabilitat".

   Van estar dos anys recopilant idees. Aproximadament, una quarta part correspon als autors, i la resta a companys de professió i alumnes que els ho han explicat. Han fet servir noms reals quan el protagonista ho ha preferit, mentre que moltes vegades són noms ficticis per preservar la intimitat.

   Tots dos són professors de Secundària, es van conèixer fa anys a la universitat, ja havien treballat plegats i aquest és el primer llibre junts. "Ha anat molt fluït. Ens enviàvem la sinopsi, a vegades ho escribia un i a vegades l'altre. Cadascú ho ha escrit des del seu punt de vista i ho hem revisat en comú a posteriori", assenyala Monserrat.

   Per la seva experiència com estudiant, professora i mare, considera que hi ha dies a l'escola que marquen i ho exemplifica amb un dels relats, 'Colors',  en què la mestra li diu a una nena de cinc anys que està fent un dibuix que les muntanyes no són blaves, sinó verdes o marrons, i li fa repetir. Encara avui s'enrecorda. "Va ser una mestra poc respectuosa, és com sufocar la creativitat".

FETS EMOTIUS I INESPERATS

   Per al Jordi de Manuel, "el dia a dia a les aules de Secundària és tot un continu de petits reptes, però en general no són reptes extraordinaris, són situacións educatives 'ordinàries' que, amb el pas del temps, t'adones que són més importants del que semblen per a la vida de les persones".

   Sobre el llibre, De Manuel aprecia que "hi ha situacions que més que sorprendre poden emocionar el lector, o alegrar-lo o arrencar-li un somriure o, fins i tot, generar-li desconcert o un cert desencís, perquè també n'hi ha de tristes".

   Entre els relats que més han cridat l'atenció a l'autor, cita el d'un gitanet que cada matí anava a buscar cargols per pagar-se les colònies i l'adolescent que va rebre una estirada d'orelles que va resultar dramàtica. "Cada lector trobarà narracions que el poden sobtar perquè algunes són inesperades, fins i tot inversemblants", afegeix.

   '100 situacions extraordinàries a l'aula' es presenta el 9 d'octubre a la llibreria Abacus del carrer Balmes de Barcelona i, a més, s'està ultimant la versió en castellà.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés