Publicat 19/5/2020 16:11:26 +02:00CET

El Síndic de Greuges insta el Govern a planificar el nou curs presencial

Seu del Síndic de Greuges de Catalunya
EUROPA PRESS - Archivo

Creu que la docència online no garanteix el bon desenvolupament del currículum a tots els alumnes

BARCELONA, 19 maig (EUROPA PRESS) -

El Síndic de Greuges ha instat la Conselleria d'Educació de la Generalitat a planificar el curs que ve amb presencialitat "per a tot l'alumnat" per garantir l'aprenentatge i combatre les desigualtats i evitar un model híbrid, combinant docència online i presencial.

En un informe publicat aquest dimarts, ha subratllat que l'activitat lectiva a distància no garanteix el bon desenvolupament del currículum per a tot l'alumnat, de manera que la no presencialitat o semipresencialitat "no es pot mantenir de cara al curs 2020-2021 en la mesura del que sigui possible".

Ha assenyalat que la tornada a l'escola durant aquest curs vigent "no es pot fer a qualsevol preu" i ha d'estar supeditada a les recomanacions de les autoritats sanitàries i molt orientada a respondre necessitats específiques, siguin de conciliació familiar, d'atenció a situacions de vulnerabilitat i situacions específiques com la preparació de la Selectivitat o altres proves.

Per això, ha proposat continuar amb el seguiment de l'activitat lectiva a distància fins a final de curs i, en tot cas, obrir els centres escolars per organitzar serveis d'atenció socioeducativa de l'alumnat, amb una funció lúdica i de reforç escolar i acompanyament en el seguiment de l'activitat lectiva a distància, sent precís també un pla específic pels centres d'alta complexitat.

De cara al proper curs, demana que es planifiqui amb la voluntat de "fer tot el possible" per iniciar el curs en modalitat presencial, amb les dotacions necessàries, la reorganització del temps i els espais escolars i amb l'ús d'espais disponibles de la xarxa d'equipaments de l'entorn de les escoles.

El Síndic de Greuges ha considerat que l'activitat lectiva per torns en dies alterns "no és una situació òptima", i ha remarcat que per ampliar la capacitat d'atenció en grups més reduïts existeix la possibilitat de modificar l'horari escolar.

Ha demanat al departament que garanteixi les mateixes condicions d'escolarització a tot l'alumnat i ha subratllat que "no pot ser" que hi hagi estudiants que segueixin diferents modalitats en funció d'aspectes com la disposició d'espais, i ha considerat necessari incrementar les dotacions docents.

Tenint en compte la possibilitat que el curs s'iniciï en situació de semiconfinament de l'alumnat o que sigui necessari tornar a situacions de confinament, ha demanat tenir garantida la distribució de dispositius electrònics i connectivitat.

ALTA COMPLEXITAT

El Síndic de Greuges també ha plantejat de cara al proper curs una redefinició dels continguts competencials a desenvolupar per a cada nivell educatiu, un acompanyament de la transició de Primària a Secundària, adaptació de l'avaluació per posar límits a la repetició i programa de reforç escolar i d'acompanyament familiar.

La institució demana que es despleguin les convocatòries d'ajudes a l'escolaritat, previstes a la Llei d'Educació de Catalunya (LEC), donar continuïtat a les beques menjador en cas de no presencialitat o semipresencialitat, contractes programa amb els centres públics i concertats d'alta complexitat i elaborar un pla específic per a aquests centres, amb més plantilles i consolidació dels seus projectes educatius.

Contador