Collboni i Carbonell posen el focus en la limitació del turisme massiu
BARCELONA, 17 jul. (EUROPA PRESS) -
El Port de Barcelona i l'Ajuntament de la ciutat han acordat reduir de 7 a 5 les terminals de creuers amb l'objectiu de limitar la capacitat de passatgers i l'oferta d'embarcacions per millorar l'impacte de la massificació turística.
Ho han anunciat aquest dijous el president del Port, José Alberto Carbonell, i l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, en una roda conjunta al World Trade Center (WTC), en la qual han detallat que la reestructuració es durà a terme entre 2026 i 2030.
El projecte farà que s'enderroquin les terminals A, B i C que podien acollir fins a 12.800 passatgers i es construirà una de nova amb capacitat per a 7.000, a més d'invertir en millores de mobilitat al port i la seva connexió amb Barcelona.
"Avui, per primera vegada en la història es posen límits a l'entrada de creuers a Barcelona", ha expressat Collboni, que també ha avisat que les mesures que es prenen tindran impacte a mitjà termini i no immediat.
D'aquesta manera, ha concretat que la capacitat total del Port es reduirà en un 16%, de 37.000 a 31.000 passatgers màxims, una mesura d'"impacte" després de l'augment del 20% de creueristes des del 2018.
TERMINAL PÚBLICA
Per la seva banda, Carbonell ha detallat que la nova terminal serà l'única pública de les 5 i les diferències que guarda amb les privades que ja operen amb normalitat, com el cas de la terminal de MSC.
"Les terminals privades només donen servei a les companyies del seu grup empresarial, mentre que les públiques, com serà el cas de la nova terminal, donen servei a la resta de companyies i que sí que comercialitzen els seus serveis", ha explicat.
També ha comentat que la nova terminal prioritzarà els creuers de port base (inici i final de viatge) per sobre dels d'escala, que són els que comporten un turisme "de menys qualitat i més quantitat".
A més a més, la transformació del Port també comptarà amb el desdoblament del pont Porta d'Europa per millorar la mobilitat i la seva connexió segura incorporant un carril bici i ampliant les voreres i un corredor urbà per connectar la plaça Drassanes amb la Zona Franca.
CALENDARI
El calendari de les actuacions de la transformació del Port arrencarà el 2026, després de la temporada de creuers, moment en el qual s'enderrocarà la terminal C i es tancarà la terminal del Moll de Barcelona Sud.
A partir del 2027 es començarà la construcció de la nova terminal al Moll Adossat, s'inaugurarà la terminal G, actualment en construcció, i que forma part dels acords del 2018, i començaran les obres del pont Porta d'Europa.
El 2028, el Port preveu que la terminal C entri en funcionament i s'esfondrin les terminals A i B durant el segon semestre de l'any.
Finalment, el 2029 entrarà en servei el corredor urbà per connectar les Drassanes amb el barri de la Marina del Prat Vermell i la Zona Franca i el 2030 la terminal C ja estarà "plenament operativa".
"El Port fa un esforç molt gran per no continuar amb la seva ampliació, però diversifica la seva economia amb més sostenibilitat i en el sector tecnològic", ha conclòs Collboni.