Actualitzat 14/11/2014 17:32

Polèmica amb el nou anunci de la Loteria de Nadal 2014

Anuncio Lotería Navidad 2014
Foto: YOUTUBE

MADRID, 13 Nov. (EUROPA PRESS)

Sembla que no hi ha un any tranquil per a l'anunci de la Loteria de Nadal. Si fa 12 mesos l'anunci amb Raphael i Montserrat Caballé va tenir molta polèmica, el d'aquest any també.

   És emotiu, tendre, humà, sincer... però no està exempt de polèmica. Aquesta arriba de la mà de Jon Díez Domínguez, director de fotografia de la maqueta de l'anunci, que ha incendiat les xarxes amb la seva història.

   "Un dimecres de novembre, avui. Acabo de menjar i veig al Telediario que acaben de presentar la campanya publicitària de la Loteria de Nadal 2014: "El premi més gran és compartir-lo". Espera, aquest anunci el vaig gravar jo el juliol, no?. Bé, no era l'anunci, però sí vaig fer la maqueta. Què ha passat des d'aleshores?".

   Així arrenca el seu relat Jon Díez Domínguez, que destaca algunes de les xifres de la gran rifa: "Un negoci que ven 2300 milions d'euros en dècims per tan sols una rifa extraordinària (...) més que no van facturar el 2012 empreses com Danone, Zara Espanya, Nestlé o Hipercor", comença el relat personal de com es va quedar fora d'un projecte que va arrencar amb ell.

   "Qui sóc i per què escric aquest article? Us explico. Jo em guanyo la vida com a director de fotografia en cinema, televisió i publicitat", es pregunta i respon Díez Domínguez que relata com el juliol del 2014 va rebre la trucada de RCR Films que estava treballant amb l'agència Leo Burnett en una maqueta per a l'anunci de la Loteria de Nadal.

    "Per a algú que es dedica a l'audiovisual aquest anunci és un bomba: tot el món el veu, té un pressupost bastant alt i el podràs ensenyar a tothom (...) És l'anunci de l'any", apunta.

   "L'agència vol ensenyar com quedarà aquest anunci, però sense arriscar molts diners (...) agència i productora treballen junts per dissenyar i rodar aquesta maqueta, aquest anunci a petita escala", diu Jon D. Domínguez que recorda que les maquetes "es fan molt ràpid, més que els anuncis, es preparen en un parellde dies, es roda una jornada, i llestos" i que "ningú cobrarà per aquesta maqueta". "És un esborrany de l'anunci i la gent que participa en elles, amb el seu treball o el seu material, ho posa gratis amb l'esperança que surti l'anunci i treballar en això".

    El rodatge, relata, va començar un divendres a les 7.30 del matí a una cafeteria de Madrid amb un equip d'"unes vint o trenta persones (sense comptar els figurants)" i la filmació es va prologar durant unes 15 hores "a tota màquina". "A veure si hi ha sort i surt això", abraçades i bons desitjos", apunta.

   A començament de setembre Leo Burnett va anunciar a Twitter que havia guanyat el concurs i s'encarregaria de l'anunci, cosa de la que, reconeix no es va assabentar en el seu moment. Un mes després, a través d'un altre dels treballadors que havia participat en la maqueta, va conèixer que l'anunci ja estava en marxa dirigit per Santiago Zannou, produït per RCR Films, però amb un altre director de fotografia. "Perdó? On m'he perdut?", es pregunta.

   "Avui veig l'anunci a la televisió. El mateix guió, protagonista, director, estètica, productora, agència... però amb neu, ara té neu. Crec que poden imaginar com se sent d'idiota un a l'assabentar-se d'això", diu.

   "No vull ser cínic, pot ser que si hagués estat un projecte petit no m'hagués importat, l'hagués deixat passar (...) Però l'envergadura d'aquesta campanya m'ha cabrejat. Pot ser que l'error fóra meu, no hauria d'haver treballat gratis per a aquesta maqueta".

   Hores després el mateix Jon Díez Domínguez va pujar un altre text al seu bloc per aclarir algunes qüestions sobre la seva primera versió i desmarcar-se totalment de les informacions que relacionaven la seva reivindicació amb qualsevol acusació sobre plagi o conflicte d'autoria.

L'ALTRA VERSIÓ DE LA HISTÒRIA

   Leo Burnett, agència responsable de l'anunci destaca que "en totes les campanyes es fa abans una maqueta" i que "de la maqueta a l'espot es pot canviar tot (actors, director, tècnics...) i que això passa constantment".

   "Des de Leo Burnett, agència creadora de la idea i responsable del desenvolupament de la campanya, volem puntualitzar que les maquetes són un element que forma part del procés de creació i només són exercicis teòrics que serveixen exclusivament per traslladar una idea creativa i, per descomptat, ni comprometen ni obliguen els professionals que van intervenir en elles, en qualsevol sentit, quedar-se en la producció definitiva en el cas que l'hagués.

   Els criteris de selecció dels professionals que participen en les produccions definitives són múltiples: artístics, de disponibilitat de calendaris, d'afinitat amb la idea, de coherència amb l'equip, etc. Aquest procés de treball és habitual i per tots conegut en el sector.

   En aquest cas puntual tenim constància que l'equip de la productora RCR ha informat degudament a aquest professional (director de fotografia) dels motius de la decisió".

   La pròpia productora RCR també ha emès un comunicat sobre aquesta qüestió.

   "Estem molt tristos que algú falti a la veritat per aprofitar-se del soroll mediàtic d'aquesta gran campanya. En resposta a l'article publicat per Jon Domínguez a les xarxes socials, des de RCR Films volem desmentir rotundament la sorpresa de la qual parla pel descobriment de l'anunci sense previ avís.

   Jon Domínguez va ser informat degudament i per escrit el 13 d'Octubre, fa exactament un mes, que molt al nostre pesar no podíem comptar amb ell per al rodatge de la campanya de Loteria de Nadal. Què en el nostre ple dret de selecció dels diferents tècnics per a la realització de l'espot s'havia quedat fora per criteris artístics i creatius.

   Sí és cert que Jon, i pel que estem molt agraïts i així se li va expressar en el citat escrit, ens va ajudar per la seva pròpia i lliure decisió a gravar les imatges de la maqueta que vam rodar el juny per al concurs i també li va oferir que en la mesura que fos possible intentaríem treballar amb ell en pròxims projectes. Moltes gràcies."
  
RESPOSTA DE JON

   En resposta al comunicat de la productora, Jon Díez Domínguez ha emès un nou comunicat en el qual ofereix un altre cop la seva versió:
          
   "En el seu comunicat RCR Films diu que he faltat a la veritat, entenc que tracten de desacreditar-me, pretenen fer veure que ells em van avisar amb temps, no va ser així. En el meu article deixo ben clar que jo vaig demanar explicacions a la productora quan em vaig assabentar que altres professionals estaven preparant l'anunci. Mai vaig dir que em vaig assabentar de tot al veure l'anunci. Aquesta notícia em va arribar el divendres 3 d'octubre, i no va ser per RCR films, sinó per un company de  professió que havia treballat en la maqueta amb mi. Durant la setmana següent vaig intentar parlar amb el cap de producció de RCR films per parlar amb ell, però desafortunadament no vam contactar.

   El dia 13 d'octubre vaig escriure per correu electrònic al responsable de la maqueta de RCR Films explicant-li la informació que tenia i que havia corroborat al parlar amb més companys de professió, li vaig demanar que m'expliqués per què havia passat això. Aquest mateix dia em van escriure i em van informar, després del meu correu electrònic, que hi havia canvis a l'equip i que comptarien amb mi en futures ocasions. Vaig respondre a aquest correu electrònic dient que no m'interessava treballar un altre cop amb ells si era d'aquesta manera i preguntant-los per què no m'havien avisat abans. No vaig rebre resposta a aquest correu.

   He parlat amb altres companys que van treballar en la maqueta i es van assabentar de tot més tard que jo, sense rebre cap trucada de la productora RCR Films. Jo vaig rebre una explicació de RCR perquè la vaig demanar, no abans. Fins i tot he parlat amb un dels meus companys de la maqueta i si es va assabentar el mateix dia de l'estrena de l'anunci a la televisió."




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés