Actualitzat 05/07/2012 18:11

El MNAC atribueix a Maíno la pintura 'La conversió de Sant Pau' després de restaurar-la

La pintura 'La conversión de San Pablo', de Juan Bautista Maíno
EUROPA PRESS

BARCELONA 5 jul. (EUROPA PRESS) -

Els experts del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) han atribuït la pintura 'La conversió de Sant Pau' al pintor Juan Bautista Maíno (1581-1649), un dels introductors a Espanya de la cultura figurativa de Caravaggio.

La tela va ingressar a l'antic Museu d'Art de Catalunya després de ser adquirida el 1952 i estava atribuïda al pintor valencià José Vergara (1736-1799) i més tard ha acabat decorant un despatx de l'Ajuntament de Barcelona.

Allà, el 1985 va patir un incendi que la va danyar greument; van sorgir butllofes i cràters a la tela i va adquirir una capa fosca que feia difícil apreciar la seva qualitat.

Tot i això, el 1996, el cap de gabinet de Barroc del museu, Francesc Quílez, la va descobrir de casualitat en un trasllat i de seguida va tenir la "intuïció" que era obra de Maíno, ha confessat aquest dijous en roda de premsa.

A favor seu estaven les evidents similituds estilístiques, compositives i figuratives entre aquesta obra i el Retaule Més de les Quatre Pasqües (1612-1614), pintat per a l'església de San Pedro Mártir de Toledo i ara al museu Del prado, considerada una de les produccions més rellevants de la pintura espanyola del segle XVIII.

Aquest semblant es va veure reforçat quan el 2009 el museu madrileny va organitzar una gran retrospectiva sobre Maíno en què es va incloure un esbós --llavors es va pensar que era una obra petita, sense més-- que en realitat era un assaig per a 'La conversió de Sant Pau'.

Va ser llavors quan els experts del MNAC van decidir que era absolutament necessari restaurar la pintura, que després dels últims sis mesos d'exhaustiu treball ha recuperat els seus vius colors, molt allunyats del 'tenebrisme' de l'estil de Caravaggio, el que confirma, segons Quílez, que Maíno tenia molts registres.

Tot i això, la influència del pintor italià és especialment visible en el modelat del cabell dels àngels i a l'aspecte sever i realista de la cara de Jesús, molt semblant a la tela de 'La Trinitat' (1612-1620)', pertanyent al retaule que Maíno va fer per al convent de la Concepció de Pastrana, la seva vila natal.

La radiografia de l'equip que es va fer abans de la restauració també ha revelat els 'penediments' de l'artista al pintar, el que també corrobora que no és una còpia.

UN FINAL FELIÇ PER A MAÍNO

El director del museu, Pepe Serra, s'ha mostrat satisfet pel "final feliç" de l'equip, que ha superat tota mena de contratemps, i ha agraït el compromís de BNP Paribas i la seva Fundació, que ha aportat els 30.000 euros necessaris.

Aquesta nova troballa és molt important perquè només es conserven 44 obres de Maíno --la majoria al Prado--, tot i que el MNAC també alberga el 'Retrat de Fra Alonso de Santo Tomás' (1648-1649), una de les últimes produccions del pintor dominic.

El quadre s'exposa des d'aquest dijous i fins a finals de setembre en una sala pròpia, al costat de la pintura preparatòria, una reproducció de la radiografia i un vídeo que explica el procés de restauració de la tela, i a la tardor s'inclourà de manera definitiva amb la col·lecció.