Publicat 21/12/2019 11:19:21 +01:00CET

La metròpolis de Barcelona registra ja gairebé 3.000 vehicles contaminants abans d'entrar en vigor la ZBE

Ronda de Dalt de Barcelona
RACC - Archivo

La web zbe.barcelona té més de 20.000 visites setmanals i 8.000 consultes al cercador de matrícules

BARCELONA, 21 des. (EUROPA PRESS) -

La web informativa i de registre metropolità zbe.barcelona ja ha registrat gairebé 3.000 vehicles als quals no els correspon distintiu ambiental de la DGT per poder sol·licitar i tramitar les autoritzacions corresponents per accedir i circular dins de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a partir de l'1 de gener del 2020.

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va crear i va activar aquesta plataforma tecnològica el passat 15 de novembre per oferir informació sobre la ZBE i permetre el registre als ciutadans, i té més de 20.000 visites setmanals i 8.000 consultes en el cercador de matrícules.

A partir del 15 de desembre, l'AMB i l'Ajuntament de Barcelona han establert dues vies més per gestionar l'alta al registre: de manera presencial a la seu de l'AMB i per correu postal.

Els vehicles que no disposin de l'etiqueta ambiental de la DGT i que, per tant, estiguin afectats per les restriccions de circulació a la ZBE Rondes de Barcelona, podran accedir a un màxim de 10 autoritzacions diàries a l'any: tindran un cost de dos euros per dia, amb bonificacions per a les rendes més baixes.

La mesura també preveu que els titulars de vehicles estrangers que tinguin pensat transitar per l'àrea restringida paguin cinc euros per donar-se d'alta en la base de dades del Registre Metropolità i comprovar si compleixen les condicions (en el cas que no ho facin també pagaran dos euros per dia).

També hi haurà vehicles que estan exempts de pagar la taxa però que sí han d'inscriure's en el registre metropolità per evitar que els arribin sancions: són els vehicles PMR (per a persones de mobilitat reduïda), els vehicles de serveis, i autoritzacions temporals per pagar activitats o vehicles especials.

CONTROL MITJANÇANT CÀMERES

El control de la ZBE Rondes BCN es farà automàticament mitjançant càmeres a través d'una plataforma gestionada per l'AMB i l'Ajuntament de Barcelona que farà fotos dels vehicles, comprovarà si tenen l'etiqueta i es verificarà mitjançant la base de dades: el resultat s'enviarà als consistoris, que seran els encarregats de posar la sanció, si s'escau.

Actualment s'estan instal·lant més de 120 càmeres que estaran repartides per tot el territori --exceptuant les rondes, per on es podrà circular lliurement--, i l'Ajuntament de Barcelona està en procés d'instal·lació de 20 punts de control i 66 càmeres que es farà durant el 2019 i el 2020.

A la resta de municipis metropolitans de la ZBE --l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs-- també s'està duent a terme el desplegament de càmeres: actualment hi ha unes 30 operatives en fase de proves i 30 més estan en procés de contractació amb la previsió d'instal·lar-les a finals del 2019 o principis del 2020.

El ple municipal de Barcelona va aprovar definitivament l'ordenança de la ZBE Rondes BCN i a partir d'ara s'aprovaran de manera definitiva en els altres quatre municipis metropolitans; després de l'aprovació es desplegaran tots els mecanismes jurídics i tècnics per al seu funcionament, ha confirmat el director de serveis de mobilitat sostenible de l'AMB, Carles Conill.

Només podran circular per la ZBE els cotxes als quals els correspon el distintiu ambiental de la DGT i els vehicles sense etiqueta pagaran dos euros previ registre i autorització, fins a un màxim de 10 dies a l'any, si volen circular de dilluns a divendres laborables entre les 7 i les 20 hores.

L'AMB destaca tres iniciatives com una alternativa al cotxe privat: la T-verda metropolitana, que premia els ciutadans dels 36 municipis metropolitans que canviïn definitivament els cotxes més contaminants; la tarifa metropolitana que permet que tots els desplaçaments que tinguin origen i destinació en un dels 36 municipis es puguin fer amb títols d'una zona, i l'opció 'park & ride', pels qui no puguin desprendre's del seu vehicle.