Publicat 04/12/2021 10:56

La metrpolis de Barcelona impulsa la intermodalitat per aconseguir una mobilitat més sostenible

Archivo - Arxivo - El servei i-Bicibox, amb bicicletes elctriques compartides ancorades a la vista.
ROBERT RAMOS / ROBERT RAMOS - Archivo

Entre l'AMB i els municipis opten a 230 milions d'euros dels fons europeus per transformar la mobilitat

BARCELONA, 4 des. (EUROPA PRESS) -

L'rea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha impulsat la intermodalitat de transports per aconseguir una mobilitat més sostenible que ajudi a reduir la contaminació ambiental i a millorar la qualitat de l'aire de la metrpolis.

Per aconseguir-ho, veu clau la combinació, en una mateixa ubicació, dels diferents mitjans de transport públic i els aparcaments d'intercanvi metropolitans (els parks & ride), serveis d'aparcament segur Bicibox, la bicicleta pública metropolitana i la xarxa pedalable Bicivia.

Després de la irrupció de la pandmia, l'administració metropolitana ha accelerat la transformació de la mobilitat amb l'objectiu de millorar la qualitat de l'aire de la metrpolis i, per a aix, tant l'administració com els municipis de la metrpolis de Barcelona opten a 230 milions d'euros dels fons europeus Next Generation, que permetrien finanar fins al 90% de diverses actuacions.

En concret, l'AMB opta a aconseguir 40 milions d'euros per 19 actuacions i projectes que ja ha aprovat a través de la primera convocatria d'ajudes europees, el conjunt de municipis de més de 50.000 habitants opta a 175,5 milions, i els de entre 20.000 i 50.000 habitants a 13,6 milions.

Els objectius prioritaris són accelerar la implementació de noves Zones de Baixes Emissions (ZBE) locals --en concret als municipis de Viladecans, Castelldefels, Sant Boi de Llobregat, el Prat de Llobregat, Badalona i Santa Coloma de Gramenet--, transformar les flotes de transport públic en un model de zero emissions, impulsar la bicicleta i digitalitzar els serveis públics del transport públic per millorar la informació i facilitar-hi l'accés.

PARK & RIDE A SIS MUNICIPIS

Ara per ara, l'AMB té un servei de vuit aparcaments d'intercanvi (P+R) a sis municipis de la metrpolis (Castelldefels, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, el Papiol, Cervelló i Cornell de Llobregat) amb 423 places d'aparcament, que vol ampliar amb l'objectiu d'arribar a les 1.500 places fins al final de mandat.

Per enllaar amb el transport públic, els ciutadans poden deixar el seu vehicle de manera gratuta en aquests aparcaments fins a 24 hores mitjanant un registre a través d'una aplicació mbil des d'on l'usuari ha d'indicar el moment en qu deixa i hi treu el vehicle, i d'aquesta manera l'AMB controla l'ocupació que hi ha.

Aquests bescanviadors solen estar a zones properes a estacions de tren, metro i autobusos per facilitar la intermodalitat de transport i al setembre es va crear el primer park & ride al centre comercial Llobregat Centre de Cornell, amb 100 places, de manera que es fan servir places ja existents i no se'n construeixen de noves.

BICIBOX, I-BICIBOX I BICIVIA

Per fomentar aquesta intermodalitat, l'AMB situa la bicicleta com a prioritat i per aix est impulsant la xarxa pública d'aparcaments gratuts i assegurances per a bicis privades, Bicibox, distribudes ara a 21 municipis de la metrpolis amb més de 17.000 usuaris, i on es pot deixar la bici de manera gratuta durant un període mxim de 48 hores i 72 els caps de setmana.

A més, ha impulsat el servei i-Bicibox, una flota pública de bicicletes elctriques disponibles en un conjunt de mduls d'estacionament exclusius, i que el proper any 2022 donar pas al nou sistema de bici pública metropolitana.

Ara hi ha 48 mduls i-Bicibox tancats de 14 places i tres mduls oberts de 10 places que es troben a 11 municipis de la metrpolis, localitzats preferentment als bescanviadors de transport públic, al centre urb, a llocs de residncia i a zones d'aparcament de vehicles privats.

D'altra banda, l'AMB est treballant per completar la xarxa pedalable metropolitana Bicivia, de 551 quilmetres, amb l'objectiu de connectar de manera rpida, directa i segura els diferents municipis de la metrpolis; i ara est executada gairebé el 50%.

IMPULS AL TRANSPORT PÚBLIC

A més de les bicicletes i els aparcaments de vehicles privats, l'AMB disposa de 231 línies de bus metropolit amb més de 1.900 vehicles (el 28% són sostenibles, amb vehicles híbrids i elctrics) i vuit línies de metro amb 181 trens.

Ara mateix, el passatge en un dia laborable es troba en un 75-85% amb respecte al del 2019, quan es van registrar 730 milions de viatgers al metre i al bus, i l'AMB confia que el 2022 ser l'any en qu es recuperi la total afluncia, comptant amb l'"esfor pressupostari" (d'un increment del 24%) que ha fet per impulsar el transport públic metropolit.

D'altra banda, l'AMB treballa en la digitalització dels serveis públics de transport per millorar la informació, impulsar eines de planificació de viatges amb aplicacions mbils, facilitar l'accés al transport públic a persones amb mobilitat reduda o qualsevol tipus de discapacitat, així com millores en els processos de gestió de bitllets.

Davant aquesta situació, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, ha concls que les polítiques de mobilitat sostenible que s'han desenvolupat en els darrers anys, encapalades pel model de ZBE Rondes BCN, "posicionen l'AMB i els seus municipis a l'avantguarda de tot l'Estat".