Publicat 04/12/2021 10:56CET

La metròpolis de Barcelona impulsa la intermodalitat per aconseguir una mobilitat més sostenible

Archivo - Arxivo - El servei i-Bicibox, amb bicicletes elèctriques compartides ancorades a la vista.
ROBERT RAMOS / ROBERT RAMOS - Archivo

Entre l'AMB i els municipis opten a 230 milions d'euros dels fons europeus per transformar la mobilitat

BARCELONA, 4 des. (EUROPA PRESS) -

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha impulsat la intermodalitat de transports per aconseguir una mobilitat més sostenible que ajudi a reduir la contaminació ambiental i a millorar la qualitat de l'aire de la metròpolis.

Per aconseguir-ho, veu clau la combinació, en una mateixa ubicació, dels diferents mitjans de transport públic i els aparcaments d'intercanvi metropolitans (els parks & ride), serveis d'aparcament segur Bicibox, la bicicleta pública metropolitana i la xarxa pedalable Bicivia.

Després de la irrupció de la pandèmia, l'administració metropolitana ha accelerat la transformació de la mobilitat amb l'objectiu de millorar la qualitat de l'aire de la metròpolis i, per a això, tant l'administració com els municipis de la metròpolis de Barcelona opten a 230 milions d'euros dels fons europeus Next Generation, que permetrien finançar fins al 90% de diverses actuacions.

En concret, l'AMB opta a aconseguir 40 milions d'euros per 19 actuacions i projectes que ja ha aprovat a través de la primera convocatòria d'ajudes europees, el conjunt de municipis de més de 50.000 habitants opta a 175,5 milions, i els de entre 20.000 i 50.000 habitants a 13,6 milions.

Els objectius prioritaris són accelerar la implementació de noves Zones de Baixes Emissions (ZBE) locals --en concret als municipis de Viladecans, Castelldefels, Sant Boi de Llobregat, el Prat de Llobregat, Badalona i Santa Coloma de Gramenet--, transformar les flotes de transport públic en un model de zero emissions, impulsar la bicicleta i digitalitzar els serveis públics del transport públic per millorar la informació i facilitar-hi l'accés.

PARK & RIDE A SIS MUNICIPIS

Ara per ara, l'AMB té un servei de vuit aparcaments d'intercanvi (P+R) a sis municipis de la metròpolis (Castelldefels, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, el Papiol, Cervelló i Cornellà de Llobregat) amb 423 places d'aparcament, que vol ampliar amb l'objectiu d'arribar a les 1.500 places fins al final de mandat.

Per enllaçar amb el transport públic, els ciutadans poden deixar el seu vehicle de manera gratuïta en aquests aparcaments fins a 24 hores mitjançant un registre a través d'una aplicació mòbil des d'on l'usuari ha d'indicar el moment en què deixa i hi treu el vehicle, i d'aquesta manera l'AMB controla l'ocupació que hi ha.

Aquests bescanviadors solen estar a zones properes a estacions de tren, metro i autobusos per facilitar la intermodalitat de transport i al setembre es va crear el primer park & ride al centre comercial Llobregat Centre de Cornellà, amb 100 places, de manera que es fan servir places ja existents i no se'n construeixen de noves.

BICIBOX, I-BICIBOX I BICIVIA

Per fomentar aquesta intermodalitat, l'AMB situa la bicicleta com a prioritat i per això està impulsant la xarxa pública d'aparcaments gratuïts i assegurances per a bicis privades, Bicibox, distribuïdes ara a 21 municipis de la metròpolis amb més de 17.000 usuaris, i on es pot deixar la bici de manera gratuïta durant un període màxim de 48 hores i 72 els caps de setmana.

A més, ha impulsat el servei i-Bicibox, una flota pública de bicicletes elèctriques disponibles en un conjunt de mòduls d'estacionament exclusius, i que el proper any 2022 donarà pas al nou sistema de bici pública metropolitana.

Ara hi ha 48 mòduls i-Bicibox tancats de 14 places i tres mòduls oberts de 10 places que es troben a 11 municipis de la metròpolis, localitzats preferentment als bescanviadors de transport públic, al centre urbà, a llocs de residència i a zones d'aparcament de vehicles privats.

D'altra banda, l'AMB està treballant per completar la xarxa pedalable metropolitana Bicivia, de 551 quilòmetres, amb l'objectiu de connectar de manera ràpida, directa i segura els diferents municipis de la metròpolis; i ara està executada gairebé el 50%.

IMPULS AL TRANSPORT PÚBLIC

A més de les bicicletes i els aparcaments de vehicles privats, l'AMB disposa de 231 línies de bus metropolità amb més de 1.900 vehicles (el 28% són sostenibles, amb vehicles híbrids i elèctrics) i vuit línies de metro amb 181 trens.

Ara mateix, el passatge en un dia laborable es troba en un 75-85% amb respecte al del 2019, quan es van registrar 730 milions de viatgers al metre i al bus, i l'AMB confia que el 2022 serà l'any en què es recuperi la total afluència, comptant amb l'"esforç pressupostari" (d'un increment del 24%) que ha fet per impulsar el transport públic metropolità.

D'altra banda, l'AMB treballa en la digitalització dels serveis públics de transport per millorar la informació, impulsar eines de planificació de viatges amb aplicacions mòbils, facilitar l'accés al transport públic a persones amb mobilitat reduïda o qualsevol tipus de discapacitat, així com millores en els processos de gestió de bitllets.

Davant aquesta situació, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, ha conclòs que les polítiques de mobilitat sostenible que s'han desenvolupat en els darrers anys, encapçalades pel model de ZBE Rondes BCN, "posicionen l'AMB i els seus municipis a l'avantguarda de tot l'Estat".

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2022 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés