Actualitzat 04/07/2014 13:59

L'ATM planteja gravar el transport privat amb una "tarifa integral" per reduir-lo

Josep Anton Grau, Marc A. Garcia y Lluís Alegre en la presentación
Europa Press

Estudien una proposta de pàrquing a Port Olímpic que gestionin persones en risc d'exclusió

BARCELONA, 4 jul. (EUROPA PRESS) -

L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l'àrea de Barcelona ha plantejat gravar el transport privat motoritzat amb una "tarifació integral" per reduir-ne l'ús, segons ha destacat aquest divendres el director tècnic de l'ens, Marc A. Garcia, a la presentació del Pla Director de Mobilitat 2013-2018 davant de professionals del sector i administracions.

Garcia ha puntualitzat a Europa Press que l'ATM ha "plantejat la idea i els objectius" però no les mesures per aconseguir-los, per la qual cosa no ha concretat el funcionament de la seva aposta per impulsar una tarifa única de l'ús del vehicle privat motoritzat, que hauria de preveure el preu dels peatges i d'aparcaments.

Ha destacat que impulsar aquest plantejament requereix una "reflexió conjunta" de gestors de peatges i aparcaments --incloent les àrees de pagament dels municipis-- i una complicitat absoluta de les administracions públiques.

"De la mateixa manera que passa amb el transport públic, que saps que pagues per desplaçament, volem tarifar el viatge en vehicle privat", ha reiterat, i ha plantejat que, si s'imposessin noves taxes de fiscalitat verda dissuasòries de l'ús del transport privat, podrien destinar-se a finançar la mobilitat de manera transversal.

El secretari d'Infraestructures de la Generalitat i president del comitè executiu de l'ATM, Ricard Font, ha defensat impulsar una "fiscalitat ambiental decidida" per reduir la contaminació.

El director general de l'ATM, Josep Anton Grau, ha ressaltat que el pla avança cap a un model de mobilitat "més sostenible i segur amb un gran impacte en la salut de les persones i l'entorn", i ha confiat que representi un punt d'inflexió.

El Pla Director de Mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona 2013-2018 defensa a més reduir els accidents i la mortalitat a les carreteres; millorar la qualitat del transport ferroviari; potenciar una xarxa d'infraestructures per a bicicletes; instal·lar punts per carregar vehicles elèctrics, i garantir itineraris segurs per a vianants, entre d'altres.

Amb aquestes mesures, preveuen arribar d'aquí a sis anys a un creixement de 2,1 punts de la quota de transport públic, un augment de l'1,6% dels desplaçaments a peu i en bicicleta, i una reducció de l'ús dels combustibles fòssils de l'11,9%.

APARCAMENT DISSUASORI

El responsable de serveis de Mobilitat de l'ATM, Lluís Alegre, ha destacat que el pla posa èmfasis a millorar l'accessibilitat en el transport públic de persones en risc d'exclusió social, i Garcia ha afegit que han de "garantir la inclusió i no només l'accessibilitat física, sinó també la social".

Combinant aquest objectiu amb el de reduir el transport privat motoritzat, Alegre ha explicat que han rebut una proposta d'entitats del tercer sector per crear un aparcament dissuasori --comunament situats a la perifèria i dissenyats per aparcar el vehicle privat i connectar amb el transport públic-- al Port Olímpic gestionat per persones en risc d'exclusió social, però encara l'estan estudiant.

El pla director, actualment en període d'informació pública, proposa 75 mesures referents a totes les modalitats de transport de l'àrea de Barcelona --públic, privat a motor, en bicicletes i a peu-- que prioritzen la sostenibilitat ambiental, l'eficiència i l'equitat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés