Publicat 24/04/2014 15:12

L'anàlisi genòmic descarta que la sang de Luis XVI es conservi en una carbassa

BARCELONA, 24 abr. (EUROPA PRESS) -

L'anàlisi genòmic complet ha descartat que les restes de sang trobades a l'interior d'una carbassa el 2010 pertanyin en realitat al monarca francès Luis XVI, malgrat que al principi es va especular que podien pertànyer al rei que ha estat guillotinat el 1793 en plena Revolució Francesa.

L'estudi internacional, en què han participat investigadors de l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE) encapçalats per Carles Lalueza-Fox, ha demostrat que la sang seca de l'interior d'aquesta relíquia correspon en realitat a un home de menor estatura que el monarca i que "tenia ulls marrons en lloc de blaus".

En un comunicat conjunt de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), centres que conformen l'IBE, Lalueza-Fox ha assegurat que les noeves anàlisis descarten completament que la carbassa, que va ser presentada el 2010 després que suposadament una família de Bolonya l'hagués guardat durant dècades, hagi albergat la sang seca del rei francès.

L'investigador de l'IBE ja ha assegurat llavors que l'única manera de demostrar els indicis que apuntaven a aquesta tesi era fer una anàlisi genòmic complet, que ara ha publicat la revista 'Scientific Reports'.

"La sang pertany a un home de menor estatura que el monarca francès i que tenia els ulls marrons en lloc de blaus", ha puntualitzat l'IBE, cosa que confirmen els resultats negatius de l'anàlisi de la línia genealògica i també de l'aspecte físic.

De fet, la investigació ha concretat que front a una línia genealògica "molt heterogènia" de Luis XVI en què predominaven els ancestres centreeuropeus originaris de l'actual Alemanya i Polònia, el genoma recuperat és més propi d'un individu amb un clar component francès i italià.

"Més enllà del fet anecdòtic de si l'ADN pertany o no a Luis XVI, presentem aquí el primer genoma d'un període històric recent", i les tècniques utilitzades seran útils en estudis forenses futurs, ha afegit Lalueza-Fox.

REVOLUCIÓ FRANCESA

El 21 de gener del 1793, Luis XVI ha estat executat en la guillotina per conspirar contra la llibertat de la nació i després d'un intent de fuga i, segons les cròniques que es conserven de l'època, molts ciutadans van pujar al cadafal a mullar els seus mocadors en la sang del monarca per tenir un record de l'històric esdeveniment.

Un d'ells, pertanyent a Maximilien Bourdaloue, ha estat guardat en la carbassa seca ara estudiada, segons es relata en un text tallat en la pròpia pell del fruit, amb la intenció de vendre-la per 500 francs de l'època, en principi al mateix Napoleó.

La carbassa mostra els retrats de diversos protagonistes de la revolució francesa, com George Danton, Maximilien Robespierre, Camille Desmoulins, Louis-Sébastien Mercier, Jean Paul Marat, la reina Maria Antonieta o el mateix Luis XVI.