Actualitzat 17/04/2013 15:40

L'ampliació de FGC a Sabadell entrarà en funcionament el 2016

El conseller Santi Vila visita las obras de FGC en el Vallès
EUROPA PRESS

SABADELL (BARCELONA), 17 (EUROPA PRESS)

La prolongació de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a l'altura de Sabadell (Barcelona) entrarà en funcionament el 2016, després d'iniciar aquest mes la perforació del segon túnel que està previst que culmini al llarg del 2014.

Així ho ha confirmat aquest dimecres el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, durant una visita a les obres, que han d'excavar 2,9 quilòmetres de túnel per unir el Parc Nord amb Sabadell-Estació i que es completen amb un tram de 700 metres de pantalles entre el Parc Nord i Ca n'Oriac, ja executat.

"És una de les poques infraestructures que podem tirar endavant", ha afirmat Vila, que ha fixat aquesta inversió com un compromís amb les polítiques de transport públic i amb la comarca com a territori estratègic en la creació de llocs de treball i riquesa.

Després de completar els treballs, la cocapital vallesana tindrà 4,4 quilòmetres de línia i cinc estacions, incloent la renovació i soterrament de Sabadell-Estació i quatre més de nova construcció.

El primer túnel es va completar el novembre del 2011, tot i que per motius pressupostaris les obres van quedar suspeses el gener del 2012 i reiniciades a l'octubre gràcies a la renegociació dels pagaments pendents, que permetrà generar al voltant de 600 nous llocs de treball directes i indirectes.

Tot i això, el projecte per al soterrament de les vies a l'altura dels barris de Gràcia i Can Feu queda en suspens, en espera de poder generar plusvàlues que financin aquesta obra.

L'alcalde de Sabadell, Joan Carles Sánchez, ha assegurat que el projecte s'ha modificat per poder dur-lo a terme en el moment que sigui viable, tot i que l'Ajuntament manté el seu compromís d'eliminar l'únic tram pendent de vies que discorre per zona residencial.

A més de la perforació del segon túnel, els treballs també avancen en les noves estacions en els àmbits de l'Eix Macià i la Plaça Major, i està previst iniciar pròximament les obres a l'estació i la cua de maniobres de Ca n'Oriac.

TERRASSA A COMENÇAMENTS DEL 2014

Respecte a l'ampliació de la línia a Terrassa (Barcelona), el conseller de Territori i Sostenibilitat ha assegurat que les obres mantenen el calendari previst, que haurien d'estar completades a principis del 2014.

El cost total de les dues prolongacions puja a 831 milions d'euros, 401 milions per a les obres de Terrassa i 430 d'inversió a Sabadell.

NOUS TRENS

FGC també té previst incorporar al seu servei 24 noves unitats de combois, que s'aniran sumant al servei des d'aquesta tardor fins al 2015, després d'un període de proves de circulació en horari nocturn.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha visitat aquest dimecres el Centre Operatiu de Rubí (Barcelona), on hi ha el primer dels nous trens --de la sèrie 113-- , que ha estat construït per la fàbrica d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda (Barcelona).

L'objectiu és modernitzar la flota, ampliar la capacitat de transport, reduir les despeses de manteniment i absorbir la demanda derivada de l'ampliació de la línia del Vallès a Sabadell i Terrassa.

"Seran uns combois molt avançats, que garantiran una major comoditat als ciutadans i que des del punt de vista ergonòmic han incorporat novetats importants per als conductors", ha afirmat Vila.

L'adquisició dels nous trens suposa una inversió de més de 151 milions d'euros, amb la qual la flota de FGC tindrà 52 combois.

Els nous trens tenen quatre cotxes en comptes de tres, amb capacitat per a 780 persones, són accessibles, més segurs i ofereixen les mateixes prestacions de velocitat i acceleració que els actuals, tot i que estan preparats per a la conducció assistida ATO i tenen sistemes de protecció de la circulació ATP.