Publicat 12/06/2024 21:18

L'accés a l'habitatge assequible centra l'inici del debat d'orientació política d'Andorra

El cap de govern d'Andorra, Xavier Espot, durant el debat d'orientació política
SERGI PEREZ MORENO

Espot també ha parlat de l'acord d'associació amb la UE

ANDORRA LA VELLA (ANDORRA), 12 (EUROPA PRESS)

L'accés a l'habitatge assequible ha estat un dels principals temes que ha centrat el discurs del cap de Govern d'Andorra, Xavier Espot, en el primer dia del debat d'orientació política.

Segons ha informat l'executiu aquest dimecres en un comunicat, Espot ha recordat les mesures fetes pel Govern des de 2019 en matria d'habitatge, assegurant que en determinades situacions els responsables polítics han de ser "valents" i desviar-se una mica de les línies programtiques o conviccions ideolgiques que es tenen.

Així, ha defensat el projecte de llei per al creixement sostenible i el dret a l'habitatge, que ha generat controvrsia fins i tot entre els partits que donen suport a l'Executiu, per donar resposta a l'inters general, i ha dit que té la convicció que van "per bon camí" encara que comporti desgast.

El citat projecte de llei s'est ultimant perqu entri a trmit parlamentari "en les properes setmanes" i ha de permetre disposar de 1.500 pisos addicionals a preu assequible en un termini de 3 anys, incloent els 450 habitatges del parc públic que s'estan construint.

En matria turística, ha explicat que es reforaran els controls d'aplicació de la taxa turística, que en un any ser més alta, i es negociar amb el sector per implementar una vinyeta per circular en vehicle privat o amb autobús per als visitants que no pernocten al país.

Hi ha una necessitat "imperiosa i inajornable" de transitar cap a un model de turisme basat en la sostenibilitat, ha dit Espot.

El cap de Govern ha avanat que s'est treballant amb el sector bancari per engegar mecanismes que donin "més facilitats" per comprar habitatge, especialment per a la famílies i els joves.

També ha anunciat un canvi en el reglament que regula les condicions d'accés als pisos del parc públic d'habitatge perqu puguin accedir els joves que viuen a casa dels seus pares i no poden acreditar que destinen més d'un 30% dels seus ingressos a pagar el lloguer.

ACORD D'ASSOCIACIÓ AMB UE

A més, ha defensat l'acord d'associació amb la UE com el "vehicle" que permetr potenciar la internacionalització de les empreses del país i que generar més i millors, literalment, llocs de treball.

Entre altres qüestions, també ha fet referncia a l'aposta "embrionria per convenuda" per crear un espai d'innovació aprofitant les sinergies entre l'entorn acadmic i el professional.

En matria d'infraestructures, ha destacat la construcció de l'heliport nacional i la necessitat d'explorar la viabilitat d'obrir noves rutes comercials a l'aeroport d'Andorra-La Seu d?Urgell.