Actualitzat 19/03/2015 18:11

La guerra després de Gaddafi

 Women Are Seen Through The Libyan Rebel Flag During A Demonstration In Green Sq
Foto: GUILLEM VALLE

BARCELONA, 19 Mar. (EUROPA PRESS) -

   Quan fa quatre anys de l'esclat de les primeres revoltes populars a Líbia, que van fer caure el Rais Moammar al-Gaddafi, el país encara avui viu immers en un clima bèl·lic i ple d'incerteses. Lluny d'assolir la llibertat i la democràcia, els enfrontaments i la violència entre les múltiples faccions no han parat de créixer. El govern libi també està en una situació d'escac, el país compta amb dos executius rivals i amb dos primers ministres, un a Trípoli i l'altre a Tabruk, amb un únic objectiu: fer-se amb el control de la nació.

   La Primavera Àrab que va recórrer bona part dels països del nord d'Àfrica i l'Orient Mitjà va arribar a Líbia el 16 de febrer del 2011, de la manera habitual: amb manifestacions pacífiques. Gaddafi hi va repondre amb mà de ferro fent ús de la força, deixant un bany de sang a tot el país.

'BUKRAH INSHALLAH'

   El relat fotogràfic dels vuit mesos que va durar l'ofensiva contra el Rais és el que es pot veure a La Sala Project de la Blueproject Foundation a Barcelona. 'Bukrah Inshallah' ('Demà, si Déu vol', en àrab) és un recull de 21 fotografies en blanc i negre dels prestigiosos fotògrafs Fabio Bucciarelli, Manu Brabo i Guillem Valle --fundadors del col·lectiu de fotoperiodisme MEMO--, que narren l'evolució del conflicte libi: des de les primeres protestes, la irrupció de les mílicies, la guerra civil, fins a la caiguda del dictador a mans del poble.

   "L'última imatge de l'exposició, però, no és la del cos sense vida de Gaddafi, sinó la que immortalitza un grup de dones, vistes a través de la bandera la Libia, com a mostra que la guerra continua, que el conflicte no s'ha resolt" afirma Aurélien Le Genissel, responsable de Gestió i Comunicació de Blueproject Foundation.

PERIODISME DE LA VELLA ESCOLA

   "Quan parlem del periodisme de la vella escola ens referim a aquell que combina art i informació. Construir imatges no és fotoperiodisme", explica Bucciarelli.

   "Un cop acabada la guerra, la gent tenia molta esperança amb la llibertat i la democràcia, però aquesta esperança no s'ha traduït en un estat democràtic de veritat. Líbia és ara una espècie de 'Far West', amb totes les faccions en conflicte. La llibertat s'ha convertit, altre cop, en una guerra".

   El blanc i negre a les imatges no respon únicament a la línia editorial dels tres fotògrafs de MEMO, "el color contextualitza què esta passant i li dóna temporalitat. El blanc i negre, en canvi, és atemporal, com el conflicte, que encara no ha acabat", sosté Bucciarelli.

MEMO

   MEMO és un col·lectiu de fotògrafs reconeguts internacionalment compromesos amb la idea de cobrir amb imatges els successos que passen al món. Bucciarelli, Brabo i Valle, membres fundadors de l'organització, han rebut múltipes premis de fotoperiodisme, com el World Press Photo, el Robert Capa Gold Medal i el Pulitzer.

   'Bukra Inshallah. The Libyan War' es pot veure gratuïtament fins al 5 d'abril a la Sala Project de la Blueproject Foundation, que se submergeix per primera vegada en el món de la fotografia, amb la voluntat de seguir-hi apostant, sempre des d'una òptica que combini la qualitat artística de les imatges amb el compromís social.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés