Publicat 01/01/2015 11:43

El Govern impulsa un protocol contra l'odi i la discriminació en centres educatius

Estudiantes, clases, aulas, campus, universidad, universitarios
EUROPA PRESS

Famílies celebren que "visibilitza" un problema i posa les bases per a la seva resolució

BARCELONA, 1 gen. (EUROPA PRESS) -

La Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat juntament amb la d'Interior han impulsat en els centres educatius un protocol de prevenció, detecció i intervenció contra situacions d'odi i discriminació per motius racials, sexuals, religiosos i polítics, entre d'altres.

El protocol, consultat per Europa Press, dissenya els passos a seguir davant dels indicis de "coneixement o sospita d'una falta relacionada amb conductes d'odi i discriminació" per part de qualsevol membre de la comunitat educativa, per al que estableix uns indicadors.

Quan es detecta un possible cas, la direcció del centre, a través d'un equip de valoració, compila la informació del succés, entrevista l'alumnat i informa les famílies, fet que permet elaborar un informe, que pot ser positiu o negatiu.

En cas de ser afirmatiu, es classifica el tipus de conflicte i, si és greu, s'obre un expedient que pot acabar en sanció i també pot anar a la Direcció General d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència (DGAIA) o a la Fiscalia.

Per a altres conflictes menys greus, Ensenyament sistematitza com actuar a través de la mediació entre iguals --alumne ofensor i ofès--, i promou actuacions a l'aula amb el grup-classe i intervencions amb les famílies, el que després s'avalua i permet l'"autoaprenentatge".

El protocol aprofundeix també en la prevenció dels casos i ordena quatre eixos d'actuació, entre els quals està el centre educatiu, que té normativa preventiva, el foment de valors i l'organització, i el professorat, amb la gestió de l'aula, l'aplicació de metodologies i l'autoformació.

En relació amb el treball de prevenció amb els estudiants, Ensenyament preveu unitats didàctiques sobre odi i discriminació; tallers amb els Mossos d'Esquadra, i les anomenades "pràctiques restauratives: cercles de diàleg".

TREBALL AMB LES FAMÍLIES

Aquestes actuacions també preveuen, tant en la prevenció com en la intervenció, un treball conjunt amb les famílies, a través de l'elaboració d'una guia de detecció i de la intervenció per resoldre conflictes.

En declaracions a Europa Press, el president de la Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Catalunya (Fapac), Àlex Castillo, ha celebrat la iniciativa: "Visualitzar un problema que existeix sense ser multitudinari, pot ajudar a posar les bases per a la seva solució".

Segons ha dit, les famílies són amb qui menys parlen els nens assetjats: "És més fàcil que ho confessin a un amic de fora de l'escola perquè la persecució fa que et culpis i et baixi l'autoestima".

Ha precisat que actualment existeixen els plans de mediació de conflictes entre iguals en els quals un alumne fa de mitjancer entre els actors del conflicte, especialment als instituts, i ha calculat que deuen haver-hi al voltant de 2.000 i 3.000 joves que fan aquesta tasca.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés