BARCELONA, 19 abr. (EUROPA PRESS) -
El regidor de Turisme de Barcelona, Agustí Colom, ha dit aquest dijous que el descens del turisme en ciutat no va estar degut a l'atemptat del 17 d'agost, perquè les dades demostren que la ciutat es va recuperar, sinó que la baixada "ve d'un fatídic 1 d'octubre que van posar en totes les portades de tots els diaris del món que aquí semblava que hi havia una guerra civil".
"Si no haguéssim tingut aquest 1-O, el nivell del turisme seria un altre", ha asseverat Colom en la comissió d'estudi de la situació econòmica de la ciutat, centrada en aquesta sessió en el turisme --que al gener i febrer ha superat lleugerament les xifres dels mateixos mesos de l'any anterior--, en la qual representants del sector han demanat canvis en la gestió.
Colom ha replicat les crítiques que els tres anys del mandat de Colau han registrat rècords, ha acusat el Govern central de mentir amb les dades després del referèndum, i ha demanat a tots els que critiquen les condicions de les Kellys promoure un canvi normatiu per eliminar la reforma laboral.
CRÉIXER O DECRÉIXER
El representant de l'Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS) Daniel Pardo ha assegurat que el model s'està carregant els barris de Barcelona, i ha lamentat que els grups municipals segueixin en una lògica de creixement imparable, mentre que el membre de l'Associació Acaba Neal Shanahan ha destacat que l'habitatge compartit no són pisos turístics, i ha criticat la política de multes del consistori.
Des de l'Associació Catalana d'Albergs Turístics (Acatur) Marta Rovira ha demanat la flexibilització del Pla Especial Urbanístic d'Allotjaments Turístics (Peuat), i la membre de l'Associació de Guies Turístics de Catalunya (Aguicat) Begoña Blanco ha demanat prevaler la gestió del turisme per sobre de la promoció, i Enrique Alcántara (Apartur) ha criticat que s'imputi la pujada dels preus del lloguer a l'increment dels pisos turístics.
Elena Aguarta, de l'Associació d'Empresaris de Transport Discrecional de Catalunya (Audica), ha defensat que el transport públic és prioritari i que els autocars formen part d'aquesta categoria, però que el Govern municipal els tracta sovint com un cotxe gegant". Després d'això Pau Guardans (Barcelona Global) ha dit que la marca Barcelona ha patit un cop dur que requereix impulsar la promoció de la ciutat.
El director general del Gremi d'Hotels de Barcelona, Manel Casals, ha avisat que no s'atraurà el turisme de qualitat sense la promoció oportuna i ha demanat almenys duplicar els esforços per rellançar la marca Barcelona, i el president del Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, ha dit que els problemes de convivència venen de les pràctiques il·legals i que Barcelona té un problema d'imatge, també la seva Rambla, que li va semblar un basar que "donava pena" quan va passejar-hi la nit de dijous.
Des de les Kellys, Luz Amparo ha criticat les condicions laborals de les cambreres de pis i una situació en què veu una "esclavitud en ple segle XXI" i ha exigit derogar la reforma laboral, després de la qual cosa la presidenta de Veïns i Amfitrions de Barcelona, Dámaris Rojas, ha demanat que es regulin les llars compartides amb visitants, que considera que són un model positiu per a la ciutat, perquè descentralitza el turisme.
ACUSACIONS DE L'OPOSICIÓ
La regidor del grup Demòcrata Sònia Recasens --que també presidenta de la comissió-- ha demanat treballar en un salari mínim de la ciutat, i ha acusat el Govern d'Ada Colau de criminalitzar el sector amb discursos turismofòbics, en la mateixa línia de Koldo Blanco (Cs), que ha dit que l'executiu municipal "s'ha plegat als que defensen un decreixement turístic".
També considera que l'equip de Colau ha criminalitzat el turisme la republicana Trini Capdevila, que ha demanat un turisme de qualitat i repartir la riquesa que genera, cosa que comparteix la socialista Montserrat Ballarín, que ha sol·licitat que la ciutat gestioni el 100% de la taxa turística "per aconseguir que arribin els beneficis a tots els barris".
Javier Mulleras (PP) també defensa que Colau ha criminalitzat el sector i ha convertit el que ha de ser una oportunitat en un problema, i el regidor no adscrit, Gerard Ardanuy (Demòcrates) ha demanat redistribuir els beneficis de forma efectiva, mentre que Eulàlia Reguant (CUP) ha advocat per un "decreixement turístic que posi la ciutat al servei dels veïns".