Publicat 24/01/2014 12:44

El Govern adverteix a Perpinyà de la necessitat de gestionar conjuntament el Corredor Mediterrani

Sixte Cambra, Santi Vila, Jean Louis Chambon y Eric Andrieu
EUROPA PRESS

El Port de Barcelona diu que és un 80% més car connectar amb Lió que amb Madrid

Perpinyà Rosselló) (FRANÇA), 24 gen. (De l'enviada especial EUROPA PRESS Laura Garcia Valenzuela) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha advertit aquest divendres en Perpinyà de la importància de gestionar conjuntament, entre tots les administracions implicades, el Corredor Mediterrani, un eix estratègic de transport de mercaderies i passatgers que connectarà el sud d'Espanya amb Europa.

Vila ha fet aquestes declaracions en el marc d'una jornada del projecte Clyma, liderat pel Port de Barcelona i dedicat al desenvolupament de l'eix Lió-Madrid del Corredor Mediterrània i cofinançat per la Xarxa Transeuropea de Transports (Té-T).

També han participat en aquest acte el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra; el vicepresident del Conseil Général des Pyrénées-Orientals, Jean Louis Chambon, i el representant del Parlament Europeu Eric Andrieu.

"Sense una xarxa unificada, no hi haurà mai una Europa unificada", ha sostingut Vila, que ha indicat que l'objectiu és saltar fronteres, donar llibertat de moviment a persones i mercaderies i unificar la infraestructura ferroviària, viària, portuària i aeroportuària.

Per aquesta raó, ha lamentat que les regulacions estatals es tradueixin en molts casos en ineficiència: "Els interessos de parts i estats s'han imposat als interessos de tots i de la UE, però malgrat aquesta debilitat se n'ha anat cosint el continent".

Ha recordat que a Catalunya s'ha tirat endavant la conversió en ample internacional a Tarragona amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona, i l'impuls als accessos ferroviaris i viaris del Port de Barcelona, però ha indicat que hi ha moltes restes pendents: "Tot i que disposar d'ample internacional per si mateix no és garantia de més trens de mercaderies ni de superar la irrisòria quota del 4% de moviment de mercaderies per ferrocarril".

RESOLDRE COLL D'AMPOLLA

En declaracions als mitjans després de la seva intervenció, el conseller ha traslladat al Govern francès la necessitat que impulsi el projecte ferroviari entre Perpinyà i Nimes per resoldre el coll d'ampolla, i ha apel·lat a més coordinació.

Cambra ha lamentat en el seu discurs la limitació que suposen les comunicacions actuals per als intercanvis econòmics amb Europa, i ha explicat que connectar els terminals portuàries barcelonines amb Lió surt entre un 70% i un 80% més car que connectar-les amb Madrid, malgrat haver una distància semblant.

També en declaracions als mitjans, l'Autoritat Portuària de Barcelona ha destacat que el port porta 15 anys invertint en l'ampliació del seu 'hinterland' (zona d'influència), i ha coincidit amb Vila quan ha afirmat que cal que totes les administracions i agents implicats impulsin el Corredor Mediterrani.

"Ens preocupa la gestió del Corredor Mediterrani, perquè la gestió és tan important com la infraestructura per a la plena eficiència en el transport de passatgers i mercaderies", ha destacat Cambra.

EL PORT A FRANÇA

El Port de Barcelona té el servei ferroviari de TP Nova per connectar els terminals TCB i Best amb Lió, Perpinyà, Tolosa, Bordeaux, París (Valenton) i Lilla (Dourges) amb quatre freqüències setmanals per sentit, i en col·laboració amb SABA ha desenvolupat la ZAL Tolosa, una plataforma logística amb 20 hectàrees de superfície i 11 empreses instal·lades.

Alhora, té una participació del 5% de la societat que gestiona la Terminal Ferroviària de Contenidors de Saint Charles a Perpinyà, que tant Cambra com Vila han visitat aquest divendres i que és un dels principals centres logístics i de distribució de productes frescos del sud europeu.

PROJECTE CLYMA

Clyma es proposa analitzar una secció del corredor i definir les seves necessitats de gestió i operatives, i vol promoure un desenvolupament coordinat de la infraestructura i la gestió dins del tram Lió-Madrid, el que inclou quatre maneres de transport --ferrocarril, carretera, fluvial i marítim--.

En el transcurs de la jornada s'ha creat el 'Stakeholders Fòrum', un òrgan que revisarà els estudis i propostes realitzades dins d'aquest projecte i que tindrà una funció consultiva, aportant informació i investigació sobre el sector del transport.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés