Publicat 28/10/2021 13:03CET

Garzón anuncia que es regularà la publicitat d'aliments i begudes "no saludables" per als menors

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el ministre de Consum, Alberto Garzón
David Zorrakino - Europa Press

Colau limitarà la publicitat d'aquests productes a l'espai públic de Barcelona

BARCELONA, 28 oct. (EUROPA PRESS) -

El ministre de Consum, Alberto Garzón, ha anunciat que un reial decret regularà l'emissió publicitària d'aliments i begudes "no saludables" adreçada al públic infantil i adolescent, i afectarà la publicitat de televisió, ràdio, sales de cinema, Internet, xarxes socials, webs i apps amb continguts per a menors de 16 anys.

Ho ha anunciat aquest dijous en una roda de premsa a l'Ajuntament de Barcelona al costat de l'alcaldessa, Ada Colau, i ha emmarcat aquest anunci en el paper de Barcelona com a Capital Mundial de l'Alimentació Sostenible 2021.

Garzón ha dit que el procediment serà ràpid i es preveu per al 2022: "La feina està feta. Tenim els informes pertinents per adaptar aquests perfils nutricionals de l'Organització Mundial de la Salut al sistema de regulació i ja s'ha parlat amb la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència".

"A Espanya l'excés de sobrepès és del 23,3% i l'obesitat del 17.3%. La suma supera el 40% per als nens d'entre 6 i 9 anys. Són xifres alarmants i preocupants", ha alertat el ministre, que ha afegit que aquestes xifres són el doble entre les famílies més humils que entre les més adinerades, d'acord amb l'informe 'Aladino'.

Així mateix, ha constatat evidències que les diferents estratègies impulsades des de fa més d'una dècada per disminuir l'obesitat i el sobrepès infantil, com el codi d'autoregulació Paos que va establir la mateixa indústria, han estat "del tot insuficient".

CINC CATEGORIES

La norma afectarà la publicitat en cinc categories de productes: la primera és la de confiteria de xocolata i sucre, barretes energètiques i cobertures dolces i postres; la segueix el grup d'aliments que inclou pastissos, galetes dolces i altres productes de pastisseria, i tampoc no es podran anunciar tres categories més que inclouen els sucs, begudes energètiques i gelats.

Per a la resta de categories de productes, s'estableix un límit de contingut en nutrients per cada 100 grams, i en aquest cas, es podran anunciar sempre que els greixos totals i saturats, el sucre total i afegit i el nivell de sal es mantingui per sota dels límits establerts per a cada producte.

Garzón ha dit que aquest marc regulatori --que no caldrà que passi pel Congrés i entraria en vigor quan passi el tràmit del Consell de Ministres-- és semblant al de països com el Regne Unit, Portugal i Noruega, i ha explicat que, a partir d'aquestes premisses, les empreses podran tenir la seva pròpia autoregulació sempre que suposin una protecció superior a la norma.

ADA COLAU

Colau ha celebrat l'anunci de Garzón i ha avançat que l'Ajuntament regularà la publicitat d'aliments i begudes "perjudicials per a la salut" a l'espai públic a través de dues instruccions municipals i que també reforçarà la presència de productes saludables en els serveis d'alimentació en equipaments i serveis municipals.

La primera instrucció limitarà la presència de la publicitat d'aliments i begudes de "baixa qualitat nutricional" en el suports publicitaris que gestiona el consistori, com les marquesines i lones a l'espai públic, i la segona instrucció aplicarà criteris de sostenibilitat en els serveis de càtering i màquines expenedores en equipaments i serveis municipals, entre altres.

Para el resto de categorías de productos, se establece un límite de contenido en nutrientes por cada 100 gramos, y en este caso, se podrán anunciar siempre y cuando las grasas totales y saturadas, el azúcar total y añadido y los niveles de sal se mantengan por debajo de los límites establecidos cada producto.

Garzón ha dicho que este marco regulatorio --que no será necesario que pase por el Congreso y entraría en vigor cuando pase el trámite del Consejo de Ministros-- es similar al de países como Reino Unido, Portugal y Noruega, y ha explicado que, a partir de estas premisas, las empresas podrán tener su propia autoregulación siempre que supongan una protección superior a la norma.

ADA COLAU

Colau ha celebrado el anuncio de Garzón y ha avanzado que el Ayuntamiento regulará la publicidad de alimentos y bebidas "perjudiciales para la salud" en el espacio publico a través de dos instrucciones municipales y que también reforzará la presencia de productos saludables en los servicios de alimentación en equipamientos y servicios municipales.

La primera instrucción limitará la presencia de la publicidad de alimentos y bebidas de "baja calidad nutricional" en el soportes publicitarios que gestiona el consistorio, como las marquesinas y lonas en el espacio público, y la segunda instrucción aplicará criterios de sostenibilidad en los servicios de cátering y máquinas expendedoras en equipamientos y servicios municipales, entre otros.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés