Publicat 29/04/2014 12:56

Foment insisteix que l'usuari haurà de pagar per viatjar en Rodalies a la T1 del Prat

El secretario de Estado de Infraestructuras R.Catalá
EUROPA PRESS

Manté el compromís que l'estació intermodal de La Sagrera estigui enllestida el 2019

BARCELONA, 29 abr. (EUROPA PRESS) -

El Ministeri de Foment manté en la seva agenda d'infraestructures una obra reclamada fortament des de Catalunya, l'arribada de Rodalies a la T1 de l'Aeroport de Barcelona, una actuació per la qual s'estudia un model de col·laboració publicoprivada i que l'usuari pagui un bitllet amb un preu superior a l'habitual per arribar a les instal·lacions aeroportuàries.

Així ho ha dit aquest dimarts en un col·loqui organitzat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) i Barcelona Centre Logístic de Catalunya (BCL) el secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge del Ministeri de Foment, Rafael Catalá, que hi ha estat presentat davant d'un centenar d'empresaris pel delegat especial de l'Estat al CZFB, Jordi Cornet.

"Com que els temps pressupostaris són els que són i l'obra és cara, estudiem models de col·laboració publicoprivada amb participació de l'usuari, tal com passa a les grans capitals europees com Londres", ha afirmat Catalá, que ha afegit que està treballant amb la Generalitat i amb l'Ajuntament de Barcelona per recuperar aquest projecte.

Actualment, els usuaris que viatgen en Rodalies fins a l'Aeroport del Prat només poden arribar a la T2 de les instal·lacions, i allà agafar un autobús gratuït per arribar a la T1, una solució que des del Govern es considera poc competitiva i un greuge en comparació amb la connexió intermodal que té l'Aeroport de Madrid-Barajas.

Conscient que els pressupostos generals de l'Estat (PGE) són limitats, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va proposar l'estiu passat un tren llançadora que enllacés el centre de la capital catalana amb la T1 el 2017, una proposta que va arrencar el compromís de la ministra de Foment, Ana Pastor, però de la qual no s'ha tornat a parlar.

Amb aquesta iniciativa, el Govern confiava que es poguessin desencallar els accessos ferroviaris que Foment va projectar el 1998 i que es van adjudicar el 2010 amb un pressupost de 310,6 milions i un període d'execució de cinc anys, ja que el projecte català té un cost de 217,4 milions, la qual cosa comporta un estalvi de 93,2 milions, i un termini d'execució més competitiu, en tenir una durada de quatre anys.

PRIVATITZACIÓ D'AENA

Preguntat sobre la privatització d'Aena, operadora que va tancar el 2013 amb més de 200 milions de passatgers i un resultat de 550 milions d'euros, ha considerat que la gestió de serveis pot estar en mans de privats per generar més eficiència.

"La privatització d'Aena no és perquè l'Estat faci caixa. Busquem un model econòmic que generi valor i estem estudiant les alternatives, com la sortida a borsa, un sistema mixt o l'entrada d'inversors institucionals. Ho estem estudiant, però encara no hi ha una decisió presa", ha asseverat.

Ha incidit en què el procés de privatització ha d'anar acompanyat d'un procés regulador específic que garanteixi que l'increment de les taxes no sigui un handicap per al creixement econòmic i la qualitat dels serveis, i que també asseguri que les illes estiguin connectades amb la Península.

LA SAGRERA

Pel que fa a la futura estació intermodal de La Sagrera, Catalá ha mantingut el compromís del Govern de tenir-la enllestida el 2019 després del redisseny que es va fer de la infraestructura i que comportarà que el projecte tingui un cost màxim de 650 milions d'euros i implicarà la participació d'un inversor privat.

"Ara és una obra realista després de la reordenació de la inversió --inicialment es van estimar 800 milions--, i no s'edificarà on no hi ha demanda", ha assegurat Catalá, que ha afegit que la infraestructura ha captat l'interès d'inversors per a superfícies comercials i d'oficines cuidant l'entorn.

CORREDOR MEDITERRANI

Després de transcendir que el PP inclou al seu programa electoral per als comicis europeus el Corredor Central, i preguntat si per al Govern aquesta infraestructura és més important que el Corredor Mediterrani, Catalá ha evitat respondre i ha asseverat que el Corredor Mediterrani, en què aquest any s'han invertit més de 570 milions, entrarà en funcionament el 2015.

A més, ha llançat un missatge de tranquil·litat als empresaris i ha confirmat que el tram entre Castelló i Vandellòs incorporarà tant l'ample ibèric com l'internacional perquè el "procés de transició sigui abordable per als operadors".

CRÍTICA A ADIF I RENFE

Ha destacat la importància que el Corredor Mediterrani sigui un eix per a passatgers i mercaderies, un trànsit ferroviari que vol potenciar ja que el 96% de les mercaderies es mou per carretera, i aquest és un desequilibri important en comparació amb altres països europeus.

"Alguna cosa devem haver fet malament. Renfe no ha estat un bon operador de mercaderies, i Adif no ha estat un bon gestor de plataformes logístiques. Estem treballant en això", ha sostingut, i ha afegit que Adif és deficitari i que està treballant per reduir els costos dels seus serveis als terminals logístiques.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés