GIRONA 6 maig (EUROPA PRESS) -
La Fontana d'Or de Girona acollirà des d'avui i fins al 29 d'agost l'exposició 'Miró/Portabella. Poètica i transgressió', un recorregut per la relació creativa de l'artista Joan Miró i el cineasta Pere Portabella.
La mostra permetrà veure una peça d'extraordinari valor: la maqueta del tapís més gran creat per Miró ubicat al vestíbul de les Torres Bessones i que es va destruir a l'atemptat de l'11-S a Nova York. A més també conté 'Les Portes Mallorquines', exposades per primera vegada a Catalunya.
L'exposició utilitza com a fil conductor els curtmetratges que Portabella va dedicar a diferents vessants del treball de l'artista, cosa que permetrà veure conjuntament pintures, escultures en bronze, tapissos, litografies, dibuixos, quaderns i cartells, entre d'altres.
La mostra es divideix en quatre àmbits que corresponen als títols de cada film de Portabella dedicat a Miró per crear un itinerari que mostra la mirada intensa i còmplice entre cineasta i artista.
El primer dels àmbits, 'Miró tapís', mostra el procés de realització d'un dels tapissos originals de Miró, que fins i tot va necessitar un teler especialment construït per teixir-lo.
El segon, 'Miró la Guerra', interrelaciona imatges de la Guerra Civil espanyola amb els gravats de la 'Sèrie Barcelona', mentre que el tercer àmbit, 'Miró a la forja' tracta d'una filmació sobre el procés de foneria i buidatge de les Portes Mallorquines.
L'últim, 'Miró, L'altre', parla sobre l'exposició transgressora que va organitzar el Col·legi d'Arquitectes en la qual l'artista va pintar les vidrieres de l'edifici de la seu i que després va destruir com a resposta a la primera exposició retrospectiva de l'artista a Espanya, en què es va donar un aire oficialista.
La directora de la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma de Mallorca i directora també del projecte, Magdalena Aguiló, ha assegurat que era "una assignatura pendent" ajuntar aquests dos creadors "molt relacionats conceptualment".
Per la seva banda, Portabella ha assegurat que una de les coses que més li va atreure de la mostra era que "s'havia introduït el so de totes les pel·lícules en un espai, les galeries d'art, que normalment es caracteritza pel silenci". "S'ha sonoritzat tot l'espai amb la banda sonora original de les gravacions", ha conclòs orgullós.