Demanaran comparèixer davant el jutge Pablo Llarena
BARCELONA/MADRID, 27 nov. (EUROPA PRESS) -
Els consellers de la Generalitat cessats que estan a la presó preventiva per ordre de l'Audiència Nacional i el president de l'ANC, Jordi Sànchez, presentaran aquest dimarts un escrit en el Tribunal Suprem per demanar la seva posada en llibertat i esgrimiran que es presenten a les eleccions del 21 de desembre per justificar que no hi ha risc de fugida.
Segons han explicat a Europa Press fonts judicials, se sol·licitarà la posada en llibertat provisional per als consellers cessats que estan en llistes electorals: Josep Rull, Jordi Turull, Joaquim Forn, a més de Sànchez (JuntsxCat), Oriol Junqueras, Raül Romeva, Dolors Bassa i Carles Mundó (ERC).
A més, demanaran declarar perquè el magistrat Pablo Llarena pugui conèixer les circumstàncies familiars i personals de cadascun i el fet que es presentaran a les eleccions, perquè pugui avaluar si segueix havent-hi risc de fugida o de reiteració delictiva.
El principal argument serà el fet que es presenten a les eleccions convocades pel Govern sobre la base de l'article 155 de la Constitució i que són candidats que preveuen fer campanya electoral.
Els quatre exconsellers del PDeCAT --Jordi Turull, Josep Rull, Joaquim Forn i Meritxell Borràs-- i els altres quatre d'ERC --Oriol Junqueras, Raül Romeva, Dolors Bassa, Carles Mundó-- estan a la presó des del 2 de novembre, quan van declarar davant la jutgessa Carmen Lamela, llavors instructora de la causa.
En aquella ocasió, tots ells es van negar a contestar a les preguntes de la Fiscalia i la magistrada els va enviar a presó per possibles delictes de rebel·lió, sedició i malversació de cabals públics.
Jordi Sànchez i el president d'Òmnium, Jordi Cuixart, també es troben a la presó provisional, en el seu cas des del 16 d'octubre.
EL CAS PASSA Al TS
Precisament, aquest dilluns la jutgessa de l'Audiència Nacional ha remès al magistrat de l'alt tribunal la causa contra el Govern de Carles Puigdemont i contra els presidents de l'ANC i Òmnium Cultural, després que Llarena ordenés el divendres passat acumular la investigació sobre el procés independentista que va concloure amb la declaració unilateral d'independència de Catalunya fa avui un mes.
Si Llarena decidís finalment citar els exconsellers catalans, Sànchez i Cuixart, es tractaria de la primera declaració en l'alt tribunal tant per als vuit exmembres del Govern empresonats com per als líders de les entitats sobiranistes.
Tots han sol·licitat la seva posada en llibertat en reiterades ocasions, quan la causa estava en l'Audiència Nacional, tant a Lamela com a la Sala penal.
Els exconsellers i els presidents d'ANC i Òmnium volen aprofitar el canvi de jutge i tractar així de donar un gir a la mesura cautelar ordenada per Lamela, sobretot veient el que va ocórrer amb els membres de la Mesa del Parlament, inclosa la presidenta Carme Forcadell, que sí han estat imputats davant el Suprem des del principi.
Tant Forcadell com Lluís Corominas, Lluís Guinó, Anna Simó i Ramona Barrufet van aconseguir eludir la presó incondicional i que el jutge els imposés fiances després que renunciessin davant Llarena a la via unilateral i acatessin l'aplicació de l'article 155 de la Constitució.