SAYED MOMINZADAH / XINHUA NEWS / CONTACTOPHOTO
MADRID 12 ago. (EUROPA PRESS) -
El Govern no contempla de moment l'evacuació de la seva Ambaixada a Kabul davant l'inexorable avan dels talib en la seva ofensiva contra el Govern afgans i, de fet, est a l'espera que el nou cap de la missió, Ricardo Llosa, pugui assumir el seu lloc en les properes setmanes, han indicat fonts diplomtiques a Europa Press.
En les últimes hores, un alt crrec nord-americ ha indicat que els talib podrien prendre Kabul en els propers 90 dies, mentre que la capital afganesa podria quedar allada entre els propers 30 i 60 dies, segons ha precisat un altre sobre la base de les avaluacions d'Intelligncia.
Així mateix, el mitj 'Politico' ha informat que el Departament d'Estat est sospesant el tancament de l'Ambaixada nord-americana a Kabul. Una de les fonts consultades ha indicat que la missió podria ser evacuada abans de finals de mes, para quan el president, Joe Biden, ha dit que s'haur completat la retirada de les tropes nord-americanes del país.
Així, les fonts d'Exteriors consultades han assenyalat que totes les ambaixades compten amb un pla de contingncia i evacuació que es va actualitzant en funció dels esdeveniments i que podria activar-se arribat el cas, alguna cosa que de moment no es contempla.
A més, est previst que el nou ambaixador, al que va nomenar el Consell de Ministres el passat 3 d'agost, arribi a l'Afganistan en les properes setmanes per ocupar el seu lloc. Mentre aix ocorre, i per evitar un "buit", han ressaltat les fonts, s'ha demanat a l'ambaixador sortint, Gabriel Ferrán, que romangui en l'Ambaixada.
Actualment, en la delegació diplomtica espanyola --objecte d'un atac dels talib al desembre de 2015 en el qual van morir deu persones, entre ells dos policies espanyols-- es troben l'ambaixador, la segona prefectura i el personal de les forces de seguretat, mentre que la resta són treballadors locals afganesos, han precisat les fonts a Europa Press.
La situació de seguretat a l'Afganistan és molt fluda. Els talib s'han fet en uns dies amb el control d'onze capitals de província, l'última d'elles Herat. La ciutat, una de les més importants del país, va acollir precisament un contingent espanyol que va completar la seva missió a l'octubre de 2015.