Actualitzat 27/10/2014 10:57

Entrades gratis per rejovenir la platea

Escena25
Foto: ESCENA25

BARCELONA, 27 Oct. (EUROPA PRESS)

La Victòria Oliveres, 21 anys, estudia a la Universitat Pompeu Fabra i treballa quan pot (classes particulars, esplais d'estiu...). El teatre és una de les seves gran passions, però no pot pagar habitualment els preus de les obres. "Sovint aprofito el Nadal o l'aniversari perquè em regalin entrades", diu, i afegeix que sempre va acompanyada dels seus pares "perquè són els que paguen". No és un cas particular. Menys encara amb dades d'atur del 53% entre els menors de 25 anys, segons l'Enquesta de Població Activa del setembre. L'any passat, aquesta jove estudiant va anar al teatre practicament gratis amb l'Escena 25.

   L'Escena 25 és una campanya que impulsa el Departament de Cultura de la Generalitat amb una xarxa de més de 70 teatres, auditoris i sales de concert repartits per tot el territori català. Per segon any consecutiu, durant el més d'octubre els joves d'entre 18 i 25 anys poden aconseguir 25 euros per anar a veure arts en viu (teatre, concerts i dansa). La campanya es fa a l'octubre per visibilitzar l'inici de temporada a les sales.

   Aquest any l'oferta inicial permet triar entre 270 espectacles durant aquest mes i el de novembre. Els joves només s'han de registrar a Escena25.cat, escollir l'espectacle i reservar l'entrada per treure-la a taquilla (gratis o abonant la diferència) el dia de l'obra.

ARRIBAR AL MÀXIM DE JOVES

   Aquest any alumnes de l'Escola Superior de Cinema i Audiovisual de Catalunya (ESCAC) han fet els vídeos promocionals de l'Escena 25. És una campanya per a joves i des dels joves: confia el seu potencial a la viralitat. Per això, cap de les quatre càpsules publicitàries passa del minut. No obstant, s'ha de dir que el vídeo amb més visites al portal Youtube no arriba a les 2.000.

   En canvi, la Victòria Oliveres ho va veure "per primer cop a la televisió" però sembla una excepció. Segons les dades de la campanya, el 73% dels joves que es van registrar el 2013 ho van conèixer pel boca-orella. A més, aquest any es va apostar per fer una festa d'inauguració a l'Ars Santa Monica el 25 de setembre i s'ha intensificat la campanya a xarxes socials. Per exemple, hi ha un concurs sota l'etiqueta #Escena25 a Instagram i Facebook.

   De totes maneres, l'Escena 25 busca complicitats per difondre la iniciativa. El seus principals aliats són els mitjans de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisual (CCMA) i el transport públic (FGC i Tram) que difonen els espots i cartells publicitaris, respectivament. També Recomana.cat, un portal participatiu de crítica, participa recomanant espectacles cada setmana.

TEIXINT ESCENA

   "El teatre no sobreviurà si només hi van persones de més de 50 anys de classe mitjana-alta", assevera la Victòria. Per això, l'Escena 25 es proposa fidelitzar un nou públic. La campanya té com a objectius: primer, possibilitar l'accès a les arts en viu, després que els joves coneguin més la programació de les sales i a l'hora "conèixer les actuals preferències culturals dels joves per adaptar i orientar l'oferta".

   Per aquest motiu, el Departament recull dades dels joves que es registen i realitza enquestes per estudiar la campanya. A l'espera de les dades d'aquest any, el 2013 més de 25.000 joves (4,5% dels catalans d'aquesta edat) es van registrar i van reservar prop de 8.500 entrades. La jove Oliveres forma part del sector on millor va funcionar la campanya: les dones. Les dones van representar un 66% dels usuaris registrats i van reservar el doble d'entrades que els homes.

   Un 85% dels joves enquestats van valorar Escena 25 per sobre del 4 (en una escala 1-5), però la majoria van explicar que no podien assistir a espectacles durant l'any per la crisi i els preus elevats. En el mateix sentit, la Victòria defensa que "és important" que la campanya "no desaparegui perquè pot" generar hàbits cuturals i que els joves "no vegin tant lluny la possibilitat d'anar al teatre" quan tinguin sous estables.

MÉS ENLLÀ DE L'OCTUBRE

   El principal escull per fer dels joves usuaris habituals de les arts en viu sembla l'econòmic. Per donar continuitat als descomptes d'Escena 25, l'any passat tots els registrats al web van tenir la possibilitat d'aconseguir durant el mes de novembre el carnet TR3SC per 1 euro i 2400 ho van fer.

   També els equipaments han començat a fer propostes anticrisi. Per exemple, la Victòria parla de "la taquilla inversa" on es paga al final segons que t'ha semblat l'espectacle i quant et pots permetre "o les ofertes d'entrades per boca-orella" en les quals els espectadors reben un descompte si diuen una contrasenya a taquilla. I "sobretot", argumenta, "promocionar obres de baix cost per apropar els joves a la cultura".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés