Publicat 10/11/2024 10:49

Entra en servei aquest diumenge la prolongació del tramvia fins a Verdaguer a Barcelona

Imatge del nou tram del tramvia, corresponent a la primera fase de la connexió del tramvia per la Diagonal
AJUNTAMENT DE BARCELONA

Els trmits per acabar de connectar el tramvia per la Diagonal estaran a punt en els prxims mesos

BARCELONA, 10 nov. (EUROPA PRESS) -

La prolongació del tramvia de Barcelona des de la plaa de les Glries fins a Verdaguer ha entrat en servei aquest diumenge a primera hora del matí, i així es completa la primera fase de la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal, les obres de la qual van comenar el mar del 2022, informa el consistori en un comunicat.

D'aquesta manera, es finalitza el període de marxa en blanc del nou tram del tramvia que es va iniciar el 21 d'octubre per fer les últimes comprovacions i els ajustos necessaris en matria de disponibilitat, fiabilitat i seguretat abans de donar servei als usuaris.

El nou servei de tramvia recorre uns 2 quilmetres pel centre de la ciutat, entre la plaa de les Glries i el carrer de Girona, entra de ple en la trama urbana del districte de l'Eixample i ajuda a connectar diversos municipis de la zona nord de l'rea metropolitana.

COMPLEIX ELS CALENDARIS

L'xit de les obres ha perms complir amb el calendari previst inicialment en el projecte de la prolongació, que contemplava que el nou tram es posés en marxa aquesta tardor.

La primera fase de la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal ha comptat amb una inversió de 63 milions d'euros, corresponents a 48 milions en obra civil i sistemes de tramvia, i 15 milions en la fabricació dels tres tramvies nous que entren a prestar servei.

A aquestes xifres se sumen 52 milions d'euros a la urbanització de l'altra i 8,1 milion més per a la construcció del collector, prvia a la infraestructura del tramvia.

TREU 2.000 COTXES DEL CENTRE DE BARCELONA

Es calcula que el nou tram incorpori una demanda addicional de 24.000 viatges al dia a la xarxa del tramvia i que eliminar prop de 2.000 cotxes diaris del tram central de l'avinguda Diagonal.

També contribuir a descongestionar la xarxa d'autobusos, sobretot les línies horitzontals, i optimitzar els recursos destinats al sistema de transport públic.

El nou tram de tramvia és fruit de la collaboració entre l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya i millorar la connectivitat de la xarxa de transport públic amb nous intercanvis: enllaar amb quatre línies de metro --L1, L2, L4 i L5-- i 14 línies d'autobús urbans i interurbans.

SEGONA FASE DE LA CONNEXIÓ, A PUNT

La segona fase del tramvia per l'avinguda Diagonal ha de connectar la nova estació de Verdaguer amb la plaa de Francesc Maci, de manera que unir completament les xarxes nord i sud del tramvia de Barcelona a través dels 4 quilmetres que les separen.

L'Ajuntament ja té redactat el projecte de reurbanització del tram que comprn la segona fase i el projecte executiu per a la construcció del nou collector en el mateix mbit, que estan tots dos en fase de validació tcnica.

En parallel, l'Autoritat del Transport Metropolit (ATM) est ultimant el projecte de la infraestructura del tramvia, amb tres parades noves: Diagonal/Zinc d'Ors, Balmes i Casanova.

La previsió és tenir tots els documents aprovats al comenament del 2025 i de manera definitiva durant el segon trimestre del mateix any.

Un cop es tanqui la tramitació dels tres documents, caldr aprovar els prxims pressupostos de l'Ajuntament i de la Generalitat de Catalunya per executar les obres, amb un calendari previst de 40 mesos.