BARCELONA, 13 nov. (EUROPA PRESS) -
Els nens barcelonins entre 10 i 12 anys valoren amb un 9 la seva satisfacció global amb la vida, però tres de cada deu no estan suficientment satisfets --expressen que ho estan bastant, poc o gens--, ha explicat aquest dilluns la tinent d'alcalde de Drets Socials, Laia Ortiz.
Ha destacat en roda de premsa que, en analitzar aquesta enquesta, s'ha de tenir en compte el "biaix d'optimisme vital" dels nens, més positius que els adults, per la qual cosa estenen a respondre amb millors valoracions les preguntes, com han demostrat d'altres realitzades en altres països.
És la primera vegada que l'Ajuntament impulsa aquesta enquesta, realitzada a 3.971 nens a 52 centres escolars i sobre la base d'un qüestionari validat internacionalment, que s'ha dut a terme en més de 30 països de tot el món, ha ressaltat la directora de l'Institut d'Infància i Adolescència, Maria Truñó.
El 69% dels nens asseguren que estan totalment satisfets amb la seva vida en global, mentre que el 31% assenyala que no ho està prou --el 8% d'ells diu estar poc o gens satisfet, mentre que la resta ho estan bastant--, i els àmbits millor valorats són la salut i les seves pertinences.
Els àmbits pitjor valorats són el temps lliure (només el 47% està molt satisfet), la seva autonomia (53%), la vida d'estudiant (58%), l'ús del temps (60%), com escolten els adults (62%), els nens de la classe (66%), el barri de residència (66%) i la seguretat (71%).
La satisfacció dels nens amb el seu propi cos no és suficient en el 27% dels casos, cosa que ha de fer reflexionar sobre les imatges que es projecten als nens perquè "en una edat tan primerenca se sentin insatisfets amb el seu cos", segons Ortiz.
El 73% està molt satisfet dels seus aprenentatges escolars; el 75%, dels seus amics; el 79%, de la casa on resideix, i el 82%, de les persones amb les quals viu, mentre que els àmbits que generen més satisfacció entre els nens enquestats són les coses que tenen (83%) i la salut (85%).
VARIACIONS PER SEXE I BARRIS
No s'aprecien diferències rellevants de satisfacció entre nens i nenes, cosa que no passa en cap altra enquesta de la ciutat, ha detallat Ortiz, que ha assenyalat que es tracta d'una dada rellevant perquè indica "quan comencen les diferències de percepcions entre nens i nenes".
Han assenyalat que existeix una diferència de sis punts percentuals de nens que no estan suficientment satisfets entre els barris de renda baixa, amb el 33%, i els de renda alta, amb el 27%, i també hi ha variacions en funció del districte en el qual se situa l'escola.
Els nens que no es mostren suficientment satisfets escolaritzats a Sant Andreu i a Ciutat Vella (35%) superen amb 11 punts percentuals els que ho estan a Sarrià-Sant Gervasi (24%), el districte amb més nens satisfets, seguit per Nou Barris i Eixample (70%).
El projecte, anomenat 'Parlen els nens i nenes: el benestar subjectiu de la infància a Barcelona', constarà d'una segona fase en la qual s'analitzaran els resultats en els 52 centres educatius, amb tallers en els quals participaran els nens, que representen un 15% dels escolaritzats a cinquè i a sisè de Primària.