Descobreixen l'antic Metro que havia de travessar el Raval de Barcelona al carrer Nou de la Rambla

Descobreixen l'antic metre que havia de travessar el Raval de Barcelona al carre
SERVEI D'ARQUEOLOGIA DE L'AJUNTAMENT DE BARCELONA
Publicat 5/4/2019 11:51:13CET

BARCELONA, 5 Abr. (EUROPA PRESS) -

El Servei d'Arqueologia de l'Ajuntament de Barcelona ha localitzat les estructures soterrades del projecte inacabat del Metro que havia de travessar el barri del Raval al carrer Nou de la Rambla, de l'any 1931, ha anunciat aquest divendres l'Institut de Cultura de Barcelona (Icub) en un comunicat.

S'ha localitzat durant les actuacions per instal·lar una xarxa de recollida pneumàtica d'escombraries a la cruïlla entre el carrer Nou de la Rambla i Est, i han trobat el pou d'atac i part del túnel d'un projecte que va començar el 1930 i que havia d'enllaçar l'estació llavors existent de Liceu amb una nova a l'avinguda Paral·lel.

La intervenció arqueològica, que es fa des del març, està sent dirigida per l'arqueòleg Walter Alegria ---de l'empresa Global Geomàtica--, i fins ara ha permès documentar diverses restes constructives relacionades amb l'urbanisme d'aquesta zona durant els segles XVII i XVIII.

El projecte inacabat --executat llavors per la concessionària SA Funicular de Montjuich-- pretenia executar una línia de metro per sota del carrer Nou de la Rambla, però finalment es va denegar el permís d'obres que s'havia concedit el 1934, per diverses vagues de treballadors, contratemps econòmics i dificultats tècniques.

En acabar la Guerra Civil, el 1939, la concessionària va voler reprendre les obres, però li van denegar el permís un altre cop per motius financers, per la qual cosa el projecte va quedar inacabat: només es van acabar les cotxeres, els tallers i la subcentral transformadora i part de l'estació de Paral·lel.

El pou d'atac --cambra subterrània per muntar la tuneladora per perforar el túnel-- té unes dimensions de 3,5 per 2,5 metres i una profunditat de 12,5 metres, i actualment gran part de la cambra està plena d'aigua, que ja va generar problemes llavors i el 1933 es va cobrir sense acabar les obres.

Del túnel només se'n va executar un tram de cinc metres de llarg, connectat amb el pou d'atac, del qual no se n'ha pogut estudiar el fons per l'aigua, motiu pel qual es va contactar amb la Unitat de Subsòl dels Mossos d'Esquadra per poder inspeccionar i documentar l'estructura amb els mitjans tècnics i de seguretat necessaris.

El Servei d'Arqueologia municipal ha destacat també la col·laboració de la Unitat Subaqüàtica dels Mossos, que va accedir a l'interior del túnel per poder-lo documentar, i ha agraït la feina de documentació que ha fet la policia catalana, que ha confirmat la informació extreta de l'Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona.

Contador
L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.