Publicat 03/05/2020 15:43

Coronavirus.- El telfon d'atenció emocional als barcelonins quadruplica la demanda en un mes

El servei del COPC rep 2.381 trucades des del 22 de mar

BARCELONA, 3 maig (EUROPA PRESS) -

El servei telefnic de suport emocional a la ciutadania activat per l'Ajuntament de Barcelona i el Collegi de Psicologia de Catalunya (COPC) davant el coronavirus ha quadruplicat la demanda des que es va posar en marxa el 22 de mar, i ha ats 2.381 persones fins al 28 d'abril, informen fonts municipals a Europa Press.

La vicepresidenta de la secció d'emergncies del COPC i coordinadora del dispositiu, Mnica López Benavent, ha declarat Europa Press que, quan el Govern va endurir el confinament, passats 15 dies, "es va disparar la demanda i l'equip de psiclegs va ser creixent" per adaptar-se a la situació i poder atendre a tots.

El ciutad pot trucar les vegades que vulgui al telfon 649756713 on, de dilluns a diumenge de 9 a 20 hores: l'atenen psiclegs amb experincia en emergncies, que escolten, realitzen una contenció emocional i donen recomanacions.

"Es deixa a la persona molt connectada amb el seu entorn, i en alguns casos se'ls vincula a recursos assistencials de la Xarxa de Salut Pública", i López assegura que el servei ha estat ben acollit i alguns usuaris cridar temps després per dir-los com els ha anat agrair-li-ho.

La coordinadora del servei ha recalcat que la franja d'edat de les persones que truquen és de 20 a 70 anys, i ha valorat que truqui gent d'edat avanada: "Sorprn, perqu els ancians normalment no vénen d'una generació acostumada a anar al psicleg".

Segons han informat fonts municipals a Europa Press, del 20 al 26 d'abril s'ha derivat a sis persones al Consorci Sanitari de Barcelona per trastorns afectius (depressió la majoria de casos) i trastorns de personalitat sense suficient seguiment dels professionals de referncia, i hi ha hagut un cas d'ideació autolítica.

MENYS POR A CONTAGIAR-SE

La por al contagi de Covid-19 i l'ansietat i frustració pel confinament van ser emocions molt presentis les dues primeres setmanes d'estat d'alarma, per aquests ha baixat amb el temps: "Ens hem adaptat i hem adaptat la por a ser infectats", segons la coordinadora del servei.

Ara, les emocions predominants són el dol per la prdua d'un ser estimat, "la tristesa, la culpa, no haver-lo pogut cuidar, acomiadar, o veure, i no haver-se pogut sentir acompanyat per amics i familiars", i, al mateix nivell es troba la por a les prdues econmiques, al futur, a la incertesa i al vinculat a la seguretat.

A més, han disminut les demandes de les persones amb una patologia mental prvia que han sofert una descompensació emocional en estar tancats a casa i que van deixar de tenir un seguiment, que ara han pogut anar recuperant.

SERVEI SENSE PRECEDENTS

Aquest servei té una vigncia inicial de tres mesos, que s'anir adaptant segons requereixi la situació, i López ha subratllat que mai havien engegat un servei així perqu mai hi havia hagut una emergncia així: "En el cas dels atemptats o les catstrofes, comencen i acaben. Ara no sabem quan acabar".

La vicepresidenta de la secció d'emergncies del COPC confia que "la majoria de la població sortir cap a davant", ja que, segons explica, els humans estan preparats per afrontar una situació adversa activant els seus propis recursos i recolzant-se en persones de confiana que acaben sent un factor de protecció.

Aquest servei d'atenció emocional per a la ciutadania es complementa amb altres serveis específics per a diferents sectors, com el telfon de suport emocional a autnoms i pimes (900505805), el de les treballadores de la llar i de la cura (900505805), per a professionals de serveis essencials (935678856), a més del telfon de l'Esperana (682900500) que funciona tot l'any i que ha rebut 3.818 trucades del 14 de mar al 28 d'abril.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés