Actualitzat 03/06/2015 12:48

Com vèncer l'ansietat davant dels exàmens?

Chica, adolescente, ansiedad, exámenes
Foto: GETTY//DORADORA1

MADRID, 3 Juny (INFOSALUS) -

   Hi ha estudiants que acudeixen al metge de capçalera amb nàusees, mal d'estómac o de cap, cansament; no es troben bé i creuen patir una malaltia física quan en realitat es tracta de símptomes d'ansietat davant dels exàmens en la seva manifestació fisiològica.

ANSIETAT EN TEMPORADA D'EXÀMENS I SELECTIVITAT

   Segons explica a Infosalus Isabel Serrano, professora i investigadora de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Salamanca i co-autora de 'Cómo vencer tus problemas de ansiedad ante los exámenes' (Piràmide, 2015), és normal i desitjable sentir una mica d'ansietat en època d'exàmens perquè suposa un impuls per estudiar i per estar atents però en nivells que permetin la concentració i l'estudi.

COM ES MANIFESTA L'ANSIETAT?

   Les manifestacions fisiològiques que porten a acudir al metge s'acompanyen, a més, d'altres de cognitives, com pensaments del tipus: 'no aprovaré','no acabaré mai la carrera' o 'els meus amics són millors que jo', que anticipen conseqüències no basades en la realitat. A nivell conductual, l'ansietat davant dels exàmens es manifesta de manera diferent i individual com ara no menjar o fer-ho massa, tics com estirar-se els cabells o mossegar-se les ungles, plorar, fins i tot no presentar-se a l'examen, entre una infinitat de possibilitats.

TIPUS D'ANSIETAT

   Les autores --el manual també el firma M. Camino Escolar, professora i investigadora de la Universitat de Burgos-- distingeixen una ansietat racional d'una d'irracional. La racional es derivaria de comportaments incorrectes respecte a la conducta d'estudiar, com ara l'ús de tècniques inadequades per estudiar o absència d'autocontrol en la conducta d'estudi. L'irracional és la que apareix tot i estudiar correctament. Aquest tipus d'ansietat ocasiona una preocupació constant i excessiva que impedeix el rendiment durant l'època d'exàmens i davant de cada prova.

   El perfil de qui pateix ansietat irracional és el d'una persona perfeccionista de gran autoexigència que al llarg del seu desenvolupament personal ha adquirit patrons o esquemes de pensament que condicionen la seva vida del tipus:'He de ser...', 'He d'arribar a ...', 'Sempre he de fer...' i davant de la impossibilitat de complir aquestes exigències desenvolupen ansietat.

   "La conseqüència és una pèssima qualitat de vida que els porta a dormir malament i amb això no poder rendir durant el dia, a ocupar la seva ment de manera contínua amb idees de fracàs als estudis i a mantenir males relacions personals amb la família, la parella o els amics per una irritabilitat exacerbada", comenta l'autora.

TÈCNIQUES PER CONTROLAR L'ANSIETAT

   Serrano avança que les principals tècniques per controlar l'ansietat es basen en les manifestacions fisiològica i cognitiva d'aquesta ansietat irracional i apunta que no serveix tan sols conèixer-les sinó que requereixen pràctica per poder executar-les quan calguin, durant l'època d'exàmens o davant d'una prova en concret.

   En el cas de les fisiològiques, en l'ansietat les manifestacions físiques es deuen a una activació excessiva del sistema nerviós simpàtic per la qual cosa cal incrementar el funcionament del sistema nerviós parasimpàtic. Per a això existeixen dues tècniques clau que requereixen, com accentua l'autora, entrenament:

  Respiració controlada: ja sigui completa o profunda, existeixen diversos mètodes per aprendre a respirar de manera adequada per arribar a un estat de relaxació
  Relaxació progressiva: consisteix a tensar i deixar anar determinats grups de músculs i persegueix augmentar l'activació del sistema nerviós parasimpàtic. La tècnica permet aprendre a identificar quan existeix tensió als músculs i això serveix d'indicador per a la necessitat de relaxar-los. Aplicar una tensió inicial als músculs permet que arribin a un nivell més alt de relaxació amb posterioritat

   En l'àmbit cognitiu, les autores plantegen que vèncer l'ansietat suposa com a primer pas ser conscients que sempre ens estem parlant a través dels nostres pensaments i observar aquests pensaments per debatre'ls i substituir-los per altres de més adaptatius. En definitiva implica:

  Rastrejar els pensaments: quan ens sentim malament cal fer marxa enrere en la recerca del pensament que ens ha pertorbat, interfereix en el rendiment acadèmic i ens anticipa la conseqüència negativa de no aprovar ni superar l'època d'exàmens. Són verbalitzacions del tipus: 'Serà dificilíssim', 'No me'n recordaré de res' o 'No aprovaré mai'
  Qüestionar i desmuntar la validesa d'aquests missatges negatius: cal plantejar fins a quin punt són certs, si alguna utilitat pensar això, aprendre a discutir les manifestacions d'aquest tipus i buscar un pensament alternatiu que les substitueixi i no provoqui malestar del tipus 'No sóc endeví/a, no com serà l'examen, el que he de fer és estudiar'
  Detenir la cadena de pensaments negatius: un cop s'ha identificat i discutit la llista de pensaments irracionals personals que produeixen ansietat es pot passar a la fase de substituir-los pel seu pensament útil alternatiu corresponent. Aquesta tècnica també requereix un entrenament previ, no constitueix una solució automàtica sinó que cal treball, comenta Serrano

   "Un percentatge elevat d'alumnes sent ansietat davant dels exàmens. No cal sentir-se una bestiola estranya. Existeixen tècniques per treballar a casa que permeten superar-la i quan la situació ens desborda no passa res si s'acudeix a un professional perquè ens ajudi", conclou Serrano, que porta tres dècades investigant i posant en pràctica amb èxit en alumnes universitaris les tècniques que ara veuen la llum en un llibre breu i essencialment pràctic.



www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés