Publicat 20/02/2018 19:58

Colau proposa plantejar una proposta de ciutat de finançament i tarifes del transport públic

Pacte per la Mobilitat amb  Ada Colau, Janet Sanz i Mercedes Vidal
EUROPA PRESS

L'Ajuntament inicia els treballs per redactar el nou Pla de Mobilitat Urbana 2019-2024

BARCELONA, 20 febr. (EUROPA PRESS) -

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha proposat aquest dimarts abordar el model de tarifes i el finançament del transport públic i plantejar-lo "com a bandera de ciutat i no d'Ajuntament", per després traslladar-lo i batallar-lo en altres administracions fins a aconseguir el finançament adequat per a un transport públic de qualitat, ha dit.

La implantació de la T-Mobilitat "ha de ser una oportunitat per plantejar el model tarifari i fer un debat a fons", ha sostingut en la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat, que inclou 130 agents de l'àmbit i representa un bon espai per abordar aquest model, segons ella.

Colau ha defensat que el model tarifari hauria d'anar "en la línia de premiar a qui més usa el transport públic", i ha insistit a demanar treballar en una proposta no de l'Ajuntament, sinó de ciutat, sobre el model de finançament del transport públic per plantejar-la a la resta d'administracions.

CRÍTIQUES Al GOVERN CENTRAL

Ha criticat que les aportacions del Govern central s'han reduït en gairebé la meitat, amb 540 milions menys entre 2010 i 2017, mentre que les administracions catalanes --Ajuntament, Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i Generalitat-- han augmentat les seves, i ha demanat treballar amb el Govern el desenvolupament de la Llei de Finançament del Transport Públic "tan aviat com es restableixi l'estabilitat institucional en la Generalitat".

Colau ha lamentat el descens del finançament del Govern central, i que després acusament a Barcelona i Madrid de tenir problemes de contaminació: "Doneu-nos totes les competències i el pressupost i ens encarregarem de fer-ho. No val desresponsabilitzar-se", perquè està en joc la salut i la vida dels ciutadans, cosa que ha d'implicar a totes les administracions.

Ha destacat també la importància de seguir treballant perquè Barcelona sigui una ciutat amb zero víctimes d'accidents, i perquè sigui una ciutat "democràtica, humana i saludable en la qual el dret a la mobilitat no sigui retòrica", sinó un dret real i efectiu.

NOU PLA DE MOBILITAT URBANA

La tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha destacat que el Govern municipal treballa prioritzant el vianant i posant al centre de la planificació urbana l'espai públic, i ha apostat per treure endavant la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal, "en benefici de la salut i la mobilitat sostenible".

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha insistit que totes les seves polítiques de mobilitat i de reurbanització van dirigides a donar un paper central al vianant, i ha recordat que el 2018 acaba el Pla de Mobilitat Urbana (PMU), i ha advocat per treballar conjuntament el que han de dissenyar per 2019-2014, que incorporarà polítiques de salut i mobilitat activa i saludable.

El gerent de Mobilitat, Manuel Valdés, ha explicat que les 66 actuacions previstes en l'actual PMU estan executades o en curs, aconseguint el 53,3% execució del total, i ha detallat que les actuacions referents a mobilitat a peu s'han complert en un 68%; les de bicicletes, en un 60%; transport públic, un 42%; distribució urbana de mercaderies, un 69%, i les de transport privat, en un 46%.

Diversos membres del pacte han intervingut, entre ells el president de l'associació Promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Riol, que ha lamentat la pujada de tarifes i ha criticat que el Govern de Colau centri el seu discurs en la falta de finançament del Govern central, quan no aporta fons al transport públic de la majoria d'ajuntaments, i ha demanat desenvolupar la Llei de Finançament del Transport Públic aprovada en el Parlament el 2015.

Des del Sindicat del Taxi de Catalunya, Carlos Fernández, ha expressat la seva disconformitat amb els carrils bici implantats als laterals de la Gran Via, i ha demanat retirar els separadors físics del costat muntanya quan coincideixi amb una parada d'autobús, perquè no permeten als taxistes avançar-los, de manera que han de fer totes les parades i perden competitivitat.

Han assistit representants dels grups municipals, que s'han obert a col·laborar en el disseny del PMU, i el d'ERC, Jordi Corones, ha recordat sobre l'unió del tramvia que els dubtes dels republicans recauen en la seva gestió: "Volem que garanteixi que la inversió no revertirà a doblegar beneficis de les empreses privades que ho gestionen. Si som capaços de solucionar això, difícilment podrem estar en contra".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés