Montaner descarta poder mobilitzar tots els altres 4.000 pisos als quals es va comprometre l'executiu
BARCELONA, 22 maig (EUROPA PRESS) -
El Govern d'Ada Colau preveu acabar el mandat actual amb uns nous 1.500 pisos de gestió municipal --700 adquirits i 800 més construïts lliurats--, i deixar en marxa altres 3.700, amb els quals calcula que el 2022 els habitatges de lloguer de gestió municipal a preu assequible gairebé doblaran els actuals.
El regidor d'Habitatge, Josep Maria Montaner, ha destacat aquest dimarts en roda de premsa que en aquest mandat l'Ajuntament haurà acabat o engegat 66 promocions, que sumen més de 4.500 habitatges, el 80% d'elles destinades a lloguer social de gestió pública: "És el programa constructiu més gran de la història de l'Ajuntament", ha dit el gerent Javier Burón.
D'aquests 66 projectes que sumen 4.547 habitatges, vuit d'ells --amb 557 pisos-- ja han estat lliurats o ho seran pròximament; 16 més estan en obres --amb 665 habitatges--; 27 estan en fase de projecte --2.222 pisos--, i 15 corresponen a reserves de sòl sobre les quals l'Ajuntament ha iniciat tràmits per impulsar concursos públics, amb 1.103 més.
Al costat de la gerent de l'Institut Municipal de l'Habitatge i la Rehabilitació de Barcelona (Imhab), Àngels Mira, Burón ha assenyalat a preguntes dels mitjans que a final de mandat previsiblement hauran acabat uns 800 nous pisos públics municipals, als quals s'afegeixen prop d'altres 700 nous adquirits pel Govern d'Ada Colau.
Els habitatges acabats i lliurats durant el mandat de Colau són de projectes promoguts en anteriors mandats, ja que el temps per acabar-los és d'almenys quatre anys, si no apareixen dificultats, amb dos anys per a gestions i almenys dos anys més per a les obres, segons Burón.
Preguntat pel compromís de Colau en campanya de construir 4.000 pisos i mobilitzar 4.000 més, Montaner ha defensat que han complert el primer compromís, perquè han engegat més de 4.500, i ha admès que no podran complir el segon, perquè hi ha menys pisos buits dels quals van estimar i per dificultats al mercat.
Ha sostingut que en el mandat de Colau s'ha promogut un "canvi dràstic i qualitatiu" en les polítiques d'habitatge, prioritzant la modalitat de lloguer per sobre de la de compra --que allarga considerablement els terminis d'amortització, per la qual cosa es requereixen més recursos--, mentre que la resta d'administracions han reduït les seves aportacions.
L'edil ha assegurat que van trobar frenada la "maquinària" per construir pisos, i Burón ha ressaltat que es va reactivar en una situació adversa, amb l'Ajuntament assumint el 95% de la inversió --quan Generalitat i Govern central haurien d'invertir més-- i amb canvis en la normativa, que allarguen els terminis atès que cal fer almenys tres licitacions.
13.000 EL 2022
Amb els projectes previstos i habitatges adquirits i cedides, el regidor ha dit que el 2022 l'Ajuntament estarà gestionant prop de 13.000 habitatges, gairebé el doble de les aproximadament 7.000 actuals.
"En vuit anys s'haurà generat el mateix habitatge de lloguer que en els 80 anys anteriors", amb una inversió de 580 milions d'euros finançada al 95% per l'Ajuntament, amb el suport de de la banca pública europea --el Banc Europeu d'Inversions (BEI) i el Banc del Consell d'Europa (BEC)--, ha destacat Montaner.
QUALITAT DELS EDIFICIS
Burón ha assenyalat que les noves promocions tenen un nivell de qualitat per sobre de la mitjana catalana, com el situat en el número 40 del carrer Tànger, dissenyat pels arquitectes Jaume Coll i Judith Leclerc, que ha rebut el premi a la millor edificació en obra nova de l'Associació Espanyola de Gestors Públics d'Habitatge i Sòl.
Mira ha explicat que l'edifici tindrà dues modalitats d'ús, i en tots dos casos el preu del lloguer s'adaptarà als ingressos dels inquilins: 47 habitatges de lloguer seran per a persones amb ingressos molt baixos, i hi haurà 20 allotjaments temporals per a persones en situació de vulnerabilitat provinents d'altres recursos tutelats de l'Ajuntament.