Anima Espanya a seguir apostant per l'exterior guanyant competitivitat i flexibilitat
SITGES (BARCELONA), 1 (EUROPA PRESS)
El comissari europeu de Comerç, Karel de Gucht, ha demanat "molta determinació política" tant a la UE com els Estats Units per aconseguir un acord de lliure canvi comercial, una negociació de la qual n'han d'aprovar l'inici els dos territoris aquest mes de juny --amb la llista de temes-- per poder començar a debatre el juliol, ha confiat.
A la sessió d'aquest dissabte 'Recessió i risc de proteccionisme: avantatges d'un acord de lliure canvi UE-EUA' de la XXIX Reunió del Cercle d'Economia, patrocinada per Indra, La Caixa i KPMG, ha instat a "combatre la temptació del proteccionisme" que s'ha aguditzat amb la crisi, i ha recordat que la UE i els EUA sumen la meitat del PIB i el 30% del comerç mundial.
Ha defensat que un acord de lliure canvi beneficiaria sobretot empreses de construcció i infraestructures i d'alimentació, i ha assenyalat que es mantindrà la legislació alimentària europea, per la qual cosa no significaria que arribi a Europa carn hormonada, sinó que empreses càrnies estatunidenques obrin línies de producció no hormonada.
Ha demanat no deixar cap sector fora de la negociació de l'acord --Europa sempre ha posat l'excepció dels productes culturals--: "Si es deixa fora el sector audiovisual, serà difícil arribar a un acord; hi haurà línies vermelles, però caldrà ser valents si no volem quedar amb molt pocs avantatges".
Ha exposat que ja hi ha moltes barreres eliminades entre els dos territoris, però que encara es pot anar més enllà i eliminar els últims aranzels que queden --"evidentment hi haurà reticències"--, liberalitzar els serveis, eliminar límits legals a participacions estrangeres en empreses i canviar les normatives de concursos públics.
Si se signa l'acord de lliure canvi, la UE guanyarà immediatament mig punt de PIB, més els efectes a llarg termini, ha assegurat, però assolir un pacte no serà fàcil: "Podem arribar a algun lloc, però es requereix temps --la UE ha fixat un termini d'un any com a màxim-- i esforç".
ESPANYA
Gucht ha advocat per l'obertura comercial internacional, i ha recordat que el creixement econòmic d'Espanya des dels anys 60-70 ha anat vinculat a la seva obertura a Europa i al món, i les exportacions segueixen sent motor econòmic, fins al punt que aquest any el país tindrà superàvit en la balança comercial.
Ha afegit que "Espanya necessita més obertura i no menys si es vol recuperar", el que obliga a ser més competitius i més flexibles.