Publicat 28/01/2014 12:26

CaixaForum mira en panoràmica l'obra de Le Corbusier en una exposició amb 215 peces

Exposición de 'Le Corbusier' en CaixaForum
EUROPA PRESS

BARCELONA, 28 gen. (EUROPA PRESS) -

El CaixaForum de Barcelona ha presentat aquest dimarts l'exposició 'Le Corbusier. Un atles de paisatges moderns', que reuneix 215 objectes que miren en panoràmica les creacions de l'arquitecte, urbanista, pintor, dissenyador d'interiors, escriptor, editor, fotògraf i cineasta aficionat Charles-Édouard Jeanneret, alter ego de Le Corbusier.

Maquetes, reconstruccions, pintures, esbossos i la reproducció a escala real de quatre habitatges conformen aquestes 215 peces, que permeten veure les seves facetes "de manera molt completa", segons ha resumit en roda de premsa aquest dimarts la directora general adjunta de la Fundació La Caixa, Elisa Duran.

Ha apuntat que fa 25 anys que no es podia veure una mostra d'aquest tipus sobre Le Corbusier a Barcelona, d'ençà de l'organitzada pel centre Pompidou a la Fundació Miró, i ha destacat la "relació íntima" amb Barcelona de Le Corbusier que va començar els anys 30 amb la participació al Pla Macià --amb la inclusió d'un diorama-- i va continuar amb una enorme influència en els arquitectes de la ciutat.

El comissari, Jean-Louis Cohen, ha advertit que és impossible abraçar en una sola mostra totes les seves produccions --amb obres a tots els continents excepte Austràlia-- i vessants, inclosa la seva faceta totalitària, sinó que aquesta mostra aborda el seu costat més contradictori: "Aquesta tensió fa que Le Corbusier sigui emocionant", ja que es tracta d'un viatge, ha dit.

La mostra, que podrà veure's des d'aquest dimecres i fins a l'11 de maig, intenta donar a conèixer totes les dimensions del procés artístic del suís, bussejant en la col·lecció del Museum of Modern Art de Nova York (Moma) i amb préstecs de la parisenca Foundation Le Corbusier.

FORMACIÓ I VIATGES

Aquest abordatge de la seva obra arquitectònica arrenca amb els anys de joventut, en els quals, fill del centre mundial de la producció rellotgera, estava cridat a dedicar-se al gravat de caixes de rellotges, tot i que als 20 anys va construir la seva primera casa, la Vila Fallet, als turons que dominaven el centre de la població, i de la qual es poden veure diversos esbossos.

Aquesta etapa també va albergar els viatges de formació, en els quals Le Corbusier és "observador" passant per Itàlia, Viena, París --on va treballar a l'estudi d'arquitectura d'Auguste Perret--, Alemanya, Berlín, els Balcans, Istanbul i Grècia.

'DESPRÉS DEL CUBISME'

El relat continua amb l'establiment a París entre el 1917 i el 1929, una època d'àmplia proliferació artística de la mà del seu manifest fundacional 'Després del cubisme', en què rebutjava les complexes abstraccions del moviment en qüestió a favor de l'estudi de les formes geomètriques pures.

Juntament amb el poeta Paul Dermée, va fundar la revista d'art i cultura 'L'Esperit Nouveau', en què va adoptar llavors el pseudònim Le Corbusier per signar els seus articles provocadors, una època en la qual va continuar pintant i creant paisatges.

La repercussió internacional dels seus llibres li va propiciar viatges i invitacions, així com el seu primer gran èxit fora de Suïssa i França: l'encàrrec de construir la seu de la Unió Central de Cooperatives de Consumidors, a Moscou.

Tot i això, aquesta època no va ser un èxit absolut, ja que va patir després de ser derrotat al concurs del Palau dels Soviets a Moscou el 1932 i va traslladar les seves esperances d'encàrrecs a la Itàlia feixista, on tampoc va tenir èxit, una mala sort que es va prolongar més enllà de la Segona Guerra Mundial, quan va haver d'afrontar més frustracions, ja que era una persona "molt ambiciosa".

El 1950 li va arribar una oportunitat quan li van proposar la construcció de Chandigarh, la nova capital de l'estat indi del Panyab, que ha esdevingut una de les obres més monumentals, i que va precedir la seva tornada al Mediterrani per viure els últims 15 anys de la seva vida, quan va arribar a una part dels seus objectius.

La directora adjunta d'exposicions i col·leccions del Moma, Ramona Bannayan, ha destacat que la mostra reflecteix com Le Corbusier va entendre els paisatges durant tota la seva vida, mentre que el comissari ha considerat que és una "exposició sense precedents", ja que presenta només materials originals.

L'exposició està organitzada pel Moma --on la van veure 400.000 persones entre el juny i el setembre--, en col·laboració amb la Fondation Le Corbusier de París en un producció de l'Obra Social La Caixa, que després de Barcelona la portarà a Madrid --entre el juny i l'octubre.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés