Laia Bonet adverteix que sense els Pressupostos 2025 aprovats la connexió "no ser possible"
BARCELONA, 1 ago. (EUROPA PRESS) -
L'Ajuntament de Barcelona ha finalitzat el projecte executiu de reurbanització de la segona fase de la unió del tramvia per la Diagonal, entre el passeig de Sant Joan i l'avinguda de Sarri, després que el 15 de juliol comencessin les proves d'integració del tramvia en el primer tram.
El projecte l'han presentat aquest dijous en roda de premsa la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Laia Bonet, i el director general de BIMSA, Ricard Font, que han detallat que la intervenció comprn un tram de 2,8 quilmetres i 114.688 metres quadrats, i preveu una ampliació de l'espai de vianants de fins a 16.000 metres quadrats i de les rees verdes, de 18.900.
Bonet ha reivindicat que la unió del tramvia per la Diagonal és un projecte "ambiciós", que, a part de la reurbanització i de la implementació de les infraestructures del tramvia, inclou la incorporació d'un collector des del carrer Girona fins a la plaa de Francesc Maci.
Ha explicat que el collector (el projecte del qual est previst per a setembre) és una infraestructura prvia al tramvia i "clau per poder empassar totes les aigües que venen de la zona nord de la ciutat", que permetr passar d'una capacitat hidrulica de 85 metres cúbics per segon a 140.
Així, l'Ajuntament preveu invertir 55 milions d'euros per a les obres d'urbanització i 59,2 milions per al collector, als quals cal sumar la infraestructura tramviria (a crrec del Govern de la Generalitat, a través de l'Autoritat del Transport Metropolit (ATM)), que Bonet ha estimat que ser de "prop de" 100 milions d'euros.
SENSE PRESSUPOSTOS "NO SER POSSIBLE"
Es preveu que el conjunt de les obres de la unió del tramvia tingui una durada d'al voltant de 40 mesos, ha assenyalat Bonet, que ha detallat que la voluntat municipal és que el projecte es pugui aprovar abans que acabi el 2024, "per sense pressupostos pel 2025 no ser possible", per la qual cosa ha dit que és important que els següents mesos serveixin per construir consensos.
Ha demanat als grups municipals "que tant han reclamat la connexió del tramvia" i, en concret, a BComú --que ha incls el projecte en l'acord amb el PSC per investir al candidat socialista Salvador Illa com a president de la Generalitat-- que siguin coherents, textualment.
Bonet ha explicat que, en el cas que hi hagi pressupostos i consens per aprovar inicialment el projecte, les obres de reurbanització podrien comenar a l'estiu del 2025, encara que hauran de trobar els consensos tant a l'Ajuntament com a la Generalitat, ha afirmat.
TRES TRAMS D'URBANITZACIÓ
El projecte de reurbanització d'aquest tram de la Diagonal es divideix, al seu torn, en tres parts i Font ha explicat que es preveu executar juntament amb la installació del nou collector.
Entre passeig de Sant Joan i passeig de Grcia el model d'urbanització donar continutat al del primer tram de la Diagonal, entre la plaa de les Glries i el passeig de Sant Joan, amb els carrils del tramvia i un carril bici bidireccional en el centre de l'avinguda, una ampliació de les voreres laterals fins a 7,5 metres, la reducció del trfic motoritzat a dos carrils per sentit i una nova parada de tramvia entre passeig de Grcia i el carrer Pau Claris.
Entre el passeig de Grcia i la plaa de Francesc Maci es respectar la reurbanització de 2015 i només s'actuar a la zona central, els laterals de la qual passaran a tenir dos carrils de circulació cadascun, i es reubicar un nou carril bici bidireccional a un dels costats de la plataforma del tramvia, que parar a Balmes i Casanova.
Finalment, entre la plaa de Francesc Maci i l'avinguda de Sarri, es preveu reformar la part perimetral de la plaa per incorporar arbrat i renovar les voreres, modificar el carril bici bidireccional perqu de la volta a la plaa i traar el pas dels tramvies pel costat mar d'aquesta.
A més, s'ampliar i reformar la parada de Francesc Maci per convertir-la en un bescanviador d'autobusos, i es reorganitzaran els carrils de la part central de l'avinguda des de la calle Fra Luis de Granada fins a la plaa.