Actualitzat 02/01/2020 10:34

Barcelona afronta el primer dia feiner amb la Zona de Baixes Emissions en vigor

Trnsit a la ronda de Dalt de Barcelona. Cotxes. Retencions.
SERVEI CATAL DE TRNSIT - Archivo

Es preveu que afecta 50.000 vehicles, el 20% del parc mbil de la ciutat

BARCELONA, 2 gen. (EUROPA PRESS) -

Barcelona afronta aquest dijous el seu primer dia feiner després de l'entrada en vigor aquest 1 de gener de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que prohibeix la circulació al seu interior dels cotxes considerats contaminants --sense etiqueta ambiental de la Direcció General de Trnsit (DGT)--, cosa que afectar uns 50.000 vehicles, un 20% del parc mbil de la capital catalana.

La restricció dels vehicles més contaminants es far de dilluns a divendres, dies feiners, entre les 07.00 i les 20.00 hores, i la ZBE estableix una rea de 95 quilmetres quadrats que inclou els municipis barcelonins, totalment o parcialment, de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Cornell de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adri de Bess.

La xarxa de transport públic preveu absorbir prop de 170.000 desplaaments diaris més per l'entrada en vigor de la ZBE, 137.000 dels quals corresponen a trajectes de vehicles privats --87.000 per entrades i sortides de la zona restringida, i prop de 50.000 són interns--, segons l'Autoritat del Transport Metropolit (ATM).

CMERES DE CONTROL

L'Ajuntament de Barcelona ja ha installat les 36 primeres cmeres que controlaran la Zona de Baixes Emissions (ZBE) del total de 66 que tindr la ciutat a partir de l'1 d'abril, a part de la resta que estaran distribudes a l'rea Metropolitana de Barcelona (AMB), que sumaran en total unes 200 a tota la ZBE.

Les cmeres registraran i contrastaran la informació de les matrícules amb la base de dades dels vehicles sense etiqueta de la Direcció General de Trnsit (DGT), unes dades que es contrastaran amb la informació procedent de l'AMB dels vehicles autoritzats, i les matrícules detectades que no tinguin permís de circular rebran una sanció.

Els conductors dels cotxes contaminants que necessitin entrar puntualment dins l'rea de la ZBE podran demanar fins a 10 autoritzacions l'any, un permís que expedir l'AMB i que costar dos euros per autorització, i, en cas que s'hagi d'entrar a la ZBE per una urgncia mdica i no es disposi de permís previ, es podr sollicitar durant els tres dies després d'agafar el cotxe o moto.

SANCIÓ AUTOMTICA

El centre de control de la ciutat --que ja acull les cmeres de mobilitat de Barcelona-- tindr centralitzat el control d'aquests dispositius, encara que el procés de sanció ser automtic, perqu els infractors rebran directament la multa, davant la qual podran posar allegacions i obtenir una reducció si la paguen anticipadament, com la resta de sancions.

Aquestes cmeres --que tenen llum infraroja per garantir la visibilitat també de nit, i que continuaran funcionant en cas de tall elctric-- estan dotades amb l'última tecnologia.

TAMBÉ ELS ESTRANGERS

També es llegiran les matrícules estrangeres, i a la frontera els vehicles rebran informació d'aquesta restricció perqu, quan arribin a Barcelona, hagin pogut inscriure's en el registre electrnic per circular amb l'exempció de deu dies, perqu si no ho fan tindran la "sanció corresponent".

Encara que la norma entra en vigor l'1 de gener, fins l'1 d'abril hi haur un període de transició a través de notes pedaggiques que s'enviaran als qui més reiteradament incompleixin la norma, no a tots els infractors, i que consistir en un avís.

SANCIONS I SEGUIMENT

L'ordenana aprovada inclou la proposta d'ERC perqu les persones que acreditin uns ingressos econmics inferiors a l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (Iprem) --de 537 euros al mes el 2018-- més un 10% i que necessitin el seu vehicle de manera "indispensable" per treballar podran beneficiar-se d'un any de moratria a la ZBE.

També s'ha ampliat el llistat i tipus de vehicles que presenten serveis "singulars", com blindats, vehicles taller i laboratori, adaptats a la venda i exposició de llibres, condicionats per a la venda d'articles, grues d'arrossegament o elevació, i vehicles per a fires i formigoneres, entre d'altres.

Les sancions lleus seran de 100 euros; les greus, de 200 i les molt greus, de 500, i s'inclou un criteri de reiteració de 90 minuts, i qualsevol cotxe sancionat que després de 90 minuts continu circulant per la ZBE pot tornar a ser multat, encara que es preveu que persones amb mobilitat reduda, malalties i en tractament mdic peridic puguin circular sense restricció.

L'Ajuntament ha dissenyat amb experts i científics una metodologia d'anlisi i seguiment de la mesura juntament amb altres administracions, que es far a través de resultats d'estacions de vigilncia i control i altres indicadors de mobilitat i de campanyes de mesura que es faran peridicament a la ciutat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés