Barcelona afronta el primer dia feiner amb la Zona de Baixes Emissions en vigor

Actualitzat 2/1/2020 9:59:35 CET
Trànsit a la ronda de Dalt de Barcelona. Cotxes. Retencions.
SERVEI CATALÀ DE TRÀNSIT - Archivo

Es preveu que afecta 50.000 vehicles, el 20% del parc mòbil de la ciutat

BARCELONA, 2 gen. (EUROPA PRESS) -

Barcelona afronta aquest dijous el seu primer dia feiner després de l'entrada en vigor aquest 1 de gener de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que prohibeix la circulació al seu interior dels cotxes considerats contaminants --sense etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT)--, cosa que afectarà uns 50.000 vehicles, un 20% del parc mòbil de la capital catalana.

La restricció dels vehicles més contaminants es farà de dilluns a divendres, dies feiners, entre les 07.00 i les 20.00 hores, i la ZBE estableix una àrea de 95 quilòmetres quadrats que inclou els municipis barcelonins, totalment o parcialment, de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.

La xarxa de transport públic preveu absorbir prop de 170.000 desplaçaments diaris més per l'entrada en vigor de la ZBE, 137.000 dels quals corresponen a trajectes de vehicles privats --87.000 per entrades i sortides de la zona restringida, i prop de 50.000 són interns--, segons l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

CÀMERES DE CONTROL

L'Ajuntament de Barcelona ja ha instal·lat les 36 primeres càmeres que controlaran la Zona de Baixes Emissions (ZBE) del total de 66 que tindrà la ciutat a partir de l'1 d'abril, a part de la resta que estaran distribuïdes a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que sumaran en total unes 200 a tota la ZBE.

Les càmeres registraran i contrastaran la informació de les matrícules amb la base de dades dels vehicles sense etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT), unes dades que es contrastaran amb la informació procedent de l'AMB dels vehicles autoritzats, i les matrícules detectades que no tinguin permís de circular rebran una sanció.

Els conductors dels cotxes contaminants que necessitin entrar puntualment dins l'àrea de la ZBE podran demanar fins a 10 autoritzacions l'any, un permís que expedirà l'AMB i que costarà dos euros per autorització, i, en cas que s'hagi d'entrar a la ZBE per una urgència mèdica i no es disposi de permís previ, es podrà sol·licitar durant els tres dies després d'agafar el cotxe o moto.

SANCIÓ AUTOMÀTICA

El centre de control de la ciutat --que ja acull les càmeres de mobilitat de Barcelona-- tindrà centralitzat el control d'aquests dispositius, encara que el procés de sanció serà automàtic, perquè els infractors rebran directament la multa, davant la qual podran posar al·legacions i obtenir una reducció si la paguen anticipadament, com la resta de sancions.

Aquestes càmeres --que tenen llum infraroja per garantir la visibilitat també de nit, i que continuaran funcionant en cas de tall elèctric-- estan dotades amb l'última tecnologia.

TAMBÉ ELS ESTRANGERS

També es llegiran les matrícules estrangeres, i a la frontera els vehicles rebran informació d'aquesta restricció perquè, quan arribin a Barcelona, hagin pogut inscriure's en el registre electrònic per circular amb l'exempció de deu dies, perquè si no ho fan tindran la "sanció corresponent".

Encara que la norma entra en vigor l'1 de gener, fins l'1 d'abril hi haurà un període de transició a través de notes pedagògiques que s'enviaran als qui més reiteradament incompleixin la norma, no a tots els infractors, i que consistirà en un avís.

SANCIONS I SEGUIMENT

L'ordenança aprovada inclou la proposta d'ERC perquè les persones que acreditin uns ingressos econòmics inferiors a l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (Iprem) --de 537 euros al mes el 2018-- més un 10% i que necessitin el seu vehicle de manera "indispensable" per treballar podran beneficiar-se d'un any de moratòria a la ZBE.

També s'ha ampliat el llistat i tipus de vehicles que presenten serveis "singulars", com blindats, vehicles taller i laboratori, adaptats a la venda i exposició de llibres, condicionats per a la venda d'articles, grues d'arrossegament o elevació, i vehicles per a fires i formigoneres, entre d'altres.

Les sancions lleus seran de 100 euros; les greus, de 200 i les molt greus, de 500, i s'inclou un criteri de reiteració de 90 minuts, i qualsevol cotxe sancionat que després de 90 minuts continuï circulant per la ZBE pot tornar a ser multat, encara que es preveu que persones amb mobilitat reduïda, malalties i en tractament mèdic periòdic puguin circular sense restricció.

L'Ajuntament ha dissenyat amb experts i científics una metodologia d'anàlisi i seguiment de la mesura juntament amb altres administracions, que es farà a través de resultats d'estacions de vigilància i control i altres indicadors de mobilitat i de campanyes de mesura que es faran periòdicament a la ciutat.

Contador