Més de 200 entitats de la ciutat s'organitzen sota el lema 'Fora Fórmula Fum'
BARCELONA, 19 juny (EUROPA PRESS) -
Unes 400 persones, segons xifres de la Gurdia Urbana de Barcelona, han protestat aquest dimecres al carrer Aragó de Barcelona en contra del 'Formula 1 Live Barcelona Road Show', que ha tingut lloc a les 18 hores al passeig de Grcia, en el marc del Gran Premi d'Espanya 2024.
La protesta ha estat convocada a les 17.30 hores a la intersecció entre els carrers Balmes i Aragó (on ha tallat el trnsit) per més de 200 entitats venals, socials i ecologistes de la ciutat, sota el lema 'Fora Fórmula Fum. Barcelona no est en venda'.
Entre les entitats es troben la Federació d'Associacions Venals de Barcelona, Bicicleta Club de Catalunya, Ecologistes en Acció de Catalunya i Eixample Respira, el portaveu de la qual, Jordi Elgstrm, ha dit en declaracions als periodistes, que la seva intenció és "recuperar la ciutat, apropiant-se dels espais públics".
Els participants s'han mostrat en contra de l'exhibició --a només dos carrers de distncia--, amb pancartes amb lemes com 'Stop contaminació', 'Contra la ciutat del PSC' , 'Prou autopista urbana!', 'Fora pijos' i 'Barcelona no est en venda!', entre altres.
'BARCELONA NO EST EN VENDA'
Cap a les 18 hores i a crits de 'Barcelona no est en venda', han comenat a avanar progressivament pel carrer Aragó, i a les 18.25 hores han arribat a prop de la intersecció amb passeig de Grcia --bloquejat per un cordó policial--, on, en sentir els motors dels monoplaces, han comenat a xiular i a cridar 'Fora!' i 'No volem la Fórmula 1!'.
A les 18.45, diversos representants han llegit un manifest signat per totes les entitats, en el qual han destacat que "aquest tipus de macroesdeveniments promouen i construeixen un model econmic i de ciutat contrari al benestar del venat".
Finalment, han intervingut representants de la plataforma 'No a la Copa Amrica' i la manifestació del 6 de juliol 'Posem límits al turisme', i cap a les 19h han desconvocat la manifestació.
POLMICA DES DE FA DOS MESOS
El 'road show' ha aixecat polmica des de fa dos mesos, quan BComú va demanar al govern de Jaume Collboni retirar el suport a l'esdeveniment perqu, per a ells, és "contradictori amb la lluita contra l'emergncia climtica i la pacificació de l'espai públic".
No obstant aix, el regidor d'Esports de l'Ajuntament de Barcelona, David Escudé, va demanar no vincular l'esdeveniment de Fórmula 1 al centre de Barcelona amb la contaminació a la ciutat i va dir que la voluntat del govern municipal és "democratitzar un esport que sovint és vist com un esdeveniment que té poc a veure amb els nostres vens".
Algunes de les entitats de la ciutat que han organitzat la protesta van presentar una queixa formalitzada a la Sindicatura de Barcelona, que no va veure "coherent" la celebració de l'exhibició amb les polítiques locals de mobilitat sostenible, el respecte als drets a l'espai públic, al medi ambient i a la salut.
SECTOR ECONMIC
Fonts empresarials han explicat aquest dimecres a Europa Press que la F1 és des de 1992 a Barcelona i Catalunya, on hi ha afició pel motor a més de tradició industrial automobilística, i han destacat que, davant la imatge elitista de la F1, "per primera vegada, tota Barcelona i de forma gratuta podr gaudir dels principals cotxes de carreres".
Han defensat que el sector del motor prova a través de la F1 determinades innovacions, inclosa la reducció d'emissions; han destacat que Barcelona desenvolupa un model pioner d'equilibri entre cotxe, vianant, transport públic i bicicleta, i han afegit que el públic de la F1 contribueix al turisme de qualitat i aporta a Barcelona un fort impacte econmic en pernoctacions, compres i gastronomia.