Publicat 16/01/2014 13:26

19 detinguts d'una trama que traficava amb vehicles sostrets a l'Est d'Europa

Operación de los Mossos contra una red de tráfico de coches
MOSSOS D'ESQUADRA

S'apropiaven de vehicles llogats o de lísing i els revenien a Espanya

BARCELONA, 16 gen. (EUROPA PRESS) -

Els Mossos d'Esquadra han detingut 19 persones a les províncies de Barcelona i Girona per la seva presumpta implicació en una trama internacional dedicada a traficar de manera il·legal amb vehicles robats o de lloguer o lísing que s'apropiaven il·lícitament, procedents de la zona dels Balcans i d'altres punts d'Europa i que es venien a clients de manera legal.

En roda de premsa, l'inspector en cap de l'Àrea Central de Crim Organitzat, Antoni Rodríguez, ha informat aquest dijous que entre els detinguts hi ha el líder de la trama, un armeni resident a Sitges que portava un nivell de vida molt elevat, un guàrdia urbà de Barcelona que facilitava informació privilegiada a la trama, i un empresari de Vilafant que havia venut camions a l'organització abans que li fossin embargats.

La investigació ha pogut demostrar que l'organització, que té membres de nacionalitat espanyola, libanesa, portuguesa i armènia, va traficar com a mínim amb 29 vehicles d'alta i mitja gamma --que han estat recuperats-- i 62 camions --localitzats però no recuperats-- per valor d'1,3 milions d'euros, des del 2010.

Segons Rodríguez, l'organització estava altament especialitzada en "blanquejar" l'origen il·lícit del vehicle a través de diversos tràmits administratius en què utilitzaven testaferros i documentació falsa, en un primer moment per establir un contracte de lloguer o lísing dels vehicles, i després per donar-los d'alta a Espanya de manera legal.

L'inspector ha explicat que en el cas del lísing primer un testaferro d'una empresa contractava una partida de vehicles, per exemple a Alemanya, amb documentació falsificada, després els traslladava a Espanya a través de conductors del grup i, després de passar la ITV, acudien a l'administració de Trànsit amb documentació falsa per matricular-los.

Una vegada blanquejat, els vehicles es venien per empreses legalment constituïdes pels membres de la trama, a través de concessionaris a Espanya o a la resta d'Europa o per Internet, i la majoria de clients en desconeixien la procedència il·lícita, tot i que alguns demanaven els vehicles a la carta.

També venien vehicles d'alta gamma robats dels quals havien modificat els elements identificatius, i es valien de gestors perquè modifiquessin la documentació i donessin una aparença de legalitat.

APROFITAR LA CRISI

L'inspector ha detallat que la Unitat Central de Tràfic Il·lícit de Vehicles va detectar fa un any que s'estaven introduint a Espanya vehicles de lísing que constaven com a sostrets en altres països d'Europa i que eren venuts com a vehicles d'importació i segona mà.

En una primera fase l'organització es va dedicar a introduir i legalitzar a Espanya vehicles procedents de l'Est d'Europa, i en els últims mesos els Mossos havien detectat que havien modificat la seva estratègia i que s'estaven dedicant a importar a Alemanya vehicles espanyols obtinguts il·lícitament.

La trama contactava amb empresaris afectats per la crisi, a punt de fer fallida o amb deutes elevats, i els convencien perquè els venguessin els vehicles abans que els hi embarguessin, de manera que aquests empresaris "en connivència amb l'organització es desprenien dels béns mitjançant pagament per treure un benefici abans de l'embargament".

En total, els Mossos han investigat una seixantena de persones vinculades amb aquesta organització liderada per un armeni, de 38 anys, que fa molts anys que es dedica a aquest negoci, amb nombrosos antecedents per extorsió, estafa i robatoris violents, i que dirigia la trama juntament amb un ciutadà alemany que està identificat però no detingut.

La primera fase de l'operació, a mitjan desembre, es va saldar amb 19 detinguts --10 d'ells han anat a la presó-- i va suposar una desena d'escorcolls en domicilis i locals de Sant Feliu de Llobregat, Corbera de Llobregat, Sitges, Viladecans, Pineda de Mar, Sant Pol de Mar, Cabrils, Castelldefels (Barcelona) i Vilafant (Girona), en què van intervenir pistoles, revòlvers i munició, drogues i nombrosa documentació.

Ara queda pendent una segona fase per la compravenda de camions i altres vehicles industrials a Alemanya, per la qual cosa els Mossos treballen amb la policia alemanya i es preveuen més detencions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés