BARCELONA, 20 juny (EUROPA PRESS) -
El Servei Català de Trànsit (SCT) instal·larà pròximament càmeres de videovigilància en nuclis urbans per detectar infraccions i en cabines de radars fixos per identificar les persones que cometen actes vandàlics contra els aparells.
Amb aquesta nova política, Trànsit pretén disminuir la sinistralitat a les vies urbanes, que suposa al voltant del 80% del total d'accidents, i les 66 accions vandàliques contra radars a les carreteres.
El primer sistema és pioner a Europa i s'ha portat a terme com prova pilot a la localitat de Sallent (Bages). El sistema tecnològic, desenvolupat pel SCT, consisteix a dues càmeres de vídeo, connectades a un ordinador que pot detectar infraccions com saltar-se un semàfor o un 'stop', fer girs prohibits o no fer cas de les línies contínues.
Una de les càmares detecta la infracció, mentre que l'altra capta la matrícula del vehicle per tramitar la denúncia posterior. Aquest sistema substitueix la presència d'un policia local les 24 hores del dia, però després un agent ha de validar les imatges per tramitar la sanció corresponent.
El director del SCT, Rafael Olmos, ha recordat que el 2005 van morir als carrers catalans 149 persones, gairebé la tercera part del total de morts en tot el país. Per això, s'està intentant convèncer els ajuntaments perquè aprovin els convenis amb el SCT per elaborar els plans locals de seguretat viària. Des que es van signar els primers convenis s'han adherit deu municipis i el mes que ve ho faran 21 més.
Una de les mesures que podrien incloure aquests plans són el sistema de cambres provat en un encreuament de Sallent. Des de fa gairebé un any s'ha desenvolupat el sistema, denominat Control d'Infraccions Dinàmiques (CID) i en l'últim mes s'ha fet la prova pilot sense imposar multes.
Les cambres s'han instal·lat a la travessia de la carretera B-430 en el nucli urbà de Cabrianes, que pertany a Sallent, quan la carretera es converteix en el carrer Sant Ramon. En un mes s'han detectat una mitjana de 80 infraccions diàries, concretament saltar-se el semàfor en vermell.
A partir de la setmana que ve s'instal·larà un cartell per avisar als conductors del nou sistema de detecció d'infraccions i començarà a funcionar oficialment. Tot el mecanisme costa uns 12.000 euros, però el preu podria baixar si hi ha més empreses que el fabriquen i altres municipis que decideixen implantar-lo.
L'SCT ajudarà tecnològicament, però cada ajuntament haurà de fer-se responsable de la instal·lació i el manteniment. Tot i això, el nou sistema és molt més barat que els radars, que costen uns 60.000 euros.
El nou sistema també és útil en vies urbanes, però de moment Trànsit no pensa instal·lar-lo.
SISTEMA ANTIVÁNDALS.
D'altra banda, la conselleria d'Interior també vol reduir o acabar amb els actes vandàlics contra les cabines de radars fixos. Els 58 radars instal·lats van patir, entre l'any passat i aquest, 66 sabotatges com ara vidres trencats o pintats o incendis, actes que van suposar una despesa de 40.000 euros.
Encara que Trànsit té tots els radars assegurats i fins i tot alguns de recanvi, vol facilitar als Mossos D'Esquadra la identificació i detenció dels vàndals, ja que fins ara només se n'ha pogut atrapar dos.
Gràcies a una cambra situada dins de la cabina o fora d'ella, es podrà gravar aquells que intentin inutilitzar els cinemómetres. Fins ara s'han instal·lat a 40 cabines, però a partir d'ara els nous radars ja inclouran aquest nou sistema.
Quan acabi la formació dels operadors de control de trànsit i dels Mossos, el nou procediment entrarà en funcionament a mitjans de juliol.
A més de la cambra, les cabines dels radars disposaran de diversos sensors que detectaran canvis bruscos de temperatura, vibracions o inclinació. Quan els sensors o la càmera detectin alguna anomalia podran emetre un brunzit per fer fora als suposats vàndals i avisar al centre de control de trànsit de Catalunya, perquè un operador alerti els Mossos i la Policia intenti agafar in fraganti els sabotejadors.
Amb aquesta nova tecnologia, Trànsit pretén intentar reduir les accions de vandalisme, encara que admet que serà molt difícil acabar amb elles totalment, ja que a la resta d'Europa també n'hi ha.