Publicado 22/7/2019 16:20:39CET

La tecnologia encara no garanteix que una persona cega pugui comprar un bitllet d'avió en línia

El desenvolupador tecnològic cec i responsable d'Accessibilitat de Pasiona, Juan José Montiel
El desenvolupador tecnològic cec i responsable d'Accessibilitat de Pasiona, Juan José MontielPASIONA - Archivo

MADRID, 22 Jul. (Portaltic/EP) -

La tecnologia continua presentant en la pràctica barreres en accessibilitat impròpies del segle XXI per a moltes persones, especialment en el cas de tenir afectacions com la visió o la mobilitat reduïda, o la ceguesa, i un dels exemples més quotidians s'aprecia en la compra en línia, per exemple, d'un bitllet d'avió.

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) calcula que al món hi ha més de mil milions de persones amb algun tipus de discapacitat, gairebé quatre milions a Espanya, segons el Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (Cermi).

Els cotxes autònoms són un exemple de la bretxa que la tecnologia pot obrir entre les persones si no és accessible. A principis de juliol, la Federació Nacional de Cecs dels Estats Units va celebrar l'esdeveniment anual a Las Vegas, on Aptiv opera amb vehicles autònoms Lyft.

Aquests vehicles tenen a l'interior una pantalla que mostra els diferents sensors que té el cotxe, perquè el passatger vegi i comprengui aquest tipus de tecnologia, així com el trajecte que farà. No obstant això, aquesta manera d'informar els usuaris es presenta com una barrera per a les persones amb ceguesa o discapacitat visual.

Per aquest motiu, en la reunió anual d'aquest any, des d'Aptiv van introduir una guia impresa i escrita en braille perquè els invidents també poguessin saber a què s'enfrontarien amb un vehicle autònom.

COMPRAR UN BITLLET D'AVIÓ ONLINE

"Tenim cotxes que condueixen sols i 'bots' que componen música, però encara no es garanteix que una persona cega o amb visió reduïda pugui comprar un bitllet d'avió en línia", adverteix el desenvolupador tecnològic cec i responsable d'Accessibilitat de Pasiona, Juan José Montiel.

Montiel es refereix a la seva experiència amb la compra de bitllets online, amb un viatge a Seatte, després que li cancel·lessin el vol original. Com explica, li va tocar "a última hora" buscar un vol pel seu compte. "En vaig trobar un, però el web de la línia aèria no era accessible, i no era capaç de completar la reserva. Afortunadament, vaig trobar un web intermediari per completar la compra, però vaig estar a punt de quedar-me sense plaça i no arribar a temps a Seattle", on viatjava per fer una conferència.

Garantir l'accessibilitat en webs i aplicacions mòbils ha passat de ser una qüestió ètica a una obligació legal, com assenyalen des de la consultora tecnològica Pasiona, que indica que empreses com Endesa o Iberia s'han enfrontat a sancions de 30.000 euros cadascuna per aquest fet.

A més, des del setembre del 2018 la llei s'ha endurit, i obliga els organismes públics o amb finançament públic a fer accessibles no només els portals web, sinó també les aplicacions natives.

Montiel assegura que "més enllà de complir o no la llei, les empreses i els desenvolupadors moltes vegades no són conscients de les barreres que generen, sense voler, en crear webs no accessibles".

"La discapacitat no la té la persona, la provoca la tecnologia quan es desenvolupa sense pensar en la inclusió", conclou el responsable d'Accessibilitat de Pasiona.

Contador
L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.