L'adaptació i la formació contínua, claus per fer front a la digitalització segons Seat

Matías Carner, Xavier Ros i Marc Sachon
EUROPA PRESS
Publicado 13/11/2018 16:54:25CET

La secció sindical de la companyia reivindica el diàleg entre la direcció i els empleats

BARCELONA, 13 Nov. (EUROPA PRESS) -

L'adaptació als canvis tecnològics i la formació contínua de la plantilla són les principals claus per fer front als reptes que comportarà la digitalització en la indústria de l'automòbil, segons han coincidit aquest dimarts representants de Seat a la XXXIII Trobada del Sector d'Automoció organitzada pel Iese.

Aquesta és la principal conclusió a la qual han arribat el vicepresident executiu de Recursos Humans de Seat, Xavier Ros, i el president d'UGT de Catalunya, del comitè intercentres de Seat i secretari general del sindicat a la fàbrica de Martorell de Seat, Matías Carnero, acompanyats del professor Marc Sachon de l'Iese, que ha moderat les seves intervencions.

Carnero ha reivindicat la formació professional per tenir capacitat d'operació i atendre a les demandes reals de les empreses: "Cal canviar el tema formatiu, i des de Seat tenim la formació dual", i també ha demanat a les administracions polítiques actives per facilitar el rejoveniment del sector.

També ha apostat per fomentar la transició digital per als treballadors, que ha qualificat de fonamental: "Si en una empresa no hi ha relacions laborals d'acords i consensos està abocada a la feina", ha afegit, cosa en què Ros ha coincidit.

FALSA DICOTOMIA

Ros s'ha mostrat escèptic amb la dicotomia entre humans i màquines, i ha defensat que en el futur hi ha d'haver una hibridació entre tots dos col·lectius, on la intel·ligència artificial complementi la feina de les persones.

Ha sostingut que ara és el moment de la creació de processos adaptatius, on és important cercar formes de col·laboració entre humans i màquines, i ha situat la velocitat del canvi com a element a tenir en compte per poder adaptar-se a ell.

Ros ha repassat una sèrie de professions que ja han desaparegut i ha precisat que totes les persones afectades no es van quedar a l'atur perquè moltes d'elles van poder reinventar-se per treballar en un altre tipus d'ocupacions.

En aquest sentit, ha posat el focus en les empreses per formar als seus treballadors i per impulsar un canvi cultural dins de la mateixa per adaptar-se als nous reptes: "Des de les empreses cal que l'organització aprengui perquè la formació serà clau".

Per això, ha explicat que els nous reptes del sector, com l'arribada del cotxe elèctric, obliguen a enfocar les plantilles a un altre tipus de treball, que passa per canvis com la transformació de la figura de l'enginyer de combustió a l'enginyer de bateries, per exemple.

Ha apostat per reduir les jerarquies i tenir espais de treball més col·laboratius que fomentin la interacció entre diferents persones, cosa que des de Seat han impulsat canviant espais comuns: "Cal fomentar llocs de treball que facilitin la comunicació, interacció i col·laboració entre persones".

IMPACTE DE LA DIGITALITZACIÓ

Per la seva banda, Carnero, ha repassat les principals dades econòmiques del sector de l'automoció i ha posat de manifest la poca fabricació de cotxes elèctrics a Espanya enfront d'altres països, així com la menor quantitat de punts de recàrrega, en comparació amb països com França, Alemanya i el Regne Unit.

Ha insistit que la digitalització no només afectarà a les fàbriques, sinó també als concessionaris, "que són els grans oblidats" malgrat emprar a més de 150.000 persones a tota Espanya, segons Carnero.

Per al representant sindical és molt important reconduir l'activitat industrial del sector de l'automòbil per garantir el seu futur ja que l'arribada de la indústria 4.0 --la digitalització, la robotització, els vehicles i la mobilitat compartida-- comportaran menys necessitat de mà d'obra i menys vehicles.

Així mateix, ha alertat que les previsions del sector auguren una baixada de la producció de vehicles a Europa del 16% al 5%, una reducció dels concessionaris d'entre un 30% i un 50% i una fabricació de 35 milions, enfront dels 97 actuals.

Tots aquests canvis, segons ha exposat Carnero, suposaran la pèrdua de nou milions de llocs de treball, però la creació de 4,5 milions més, així que ha demanat adaptar-se a la nova dinàmica del sector: "Això només s'arregla amb la formació de les plantilles".

"Els valors de col·laboració i del treball en equip són claus per al futur. Aquests avanços fan que aquestes millores es traslladin a la societat. La tecnologia s'ha fet per millorar la vida de les persones", ha afegit.

Contador
L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2018 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.