Publicado 18/06/2019 16:39

Un consorci espanyol descobreix dos planetes de massa similar a la Terra a només 12,5 anys llum

Encuentran dos nuevos planetas de masas similares a la de la Tierra alrededor de una pequeña estrella cercana
UGR

Les seves temperatures podrien ser prou suaus com per a albergar aigua líquida en les seves superfícies

MADRID, 18 Juny (EUROPA PRESS)

Investigadors del Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC) al Institut d'Estudis Espacials de Catalunya han participat en un estudi internacional dut a terme pel consorci CARMENES, que ha descobert dos petits planetes terrestres similars en massa a la Terra al voltant de l'Estrella de Teegarden que, situada a una distncia de 12,5 anys llum, és una de les estrelles nanes vermelles més petites que es coneixen.

Les observacions s'han realitzat amb CARMENES, un espectrgraf ptic i d'infraroig prxim d'alta resolució construt amb la collaboració d'11 institucions de recerca espanyoles i alemanyes, que est operat per l'observatori de Calar Alto, a Almeria. L'instrument ha estat treballant des del 2016.

En el treball, liderat per científics de la Universitat de Gttingen (Alemanya) i que es publica en la revista 'Astronomy & Astrophysics', també han participat altres installacions complementries de menor grandria, com el Telescopi Joan Oró del Institut d'Estudis Espacials de Catalunya, al Observatori Astronmic del Montsec.

"Hem estat observant aquesta estrella amb l'instrument CARMENES des de l'inici de l'escaneig fa tres anys, amb la finalitat de mesurar el seu moviment amb gran precisió", explica l'investigador de la Universitat de Gttingen, Mathias Zechmeister, autor principal de la publicació.

El mtode emprat per a la detecció dels planetes és la denominada tcnica Doppler. Quan un planeta orbita una estrella causa un petit moviment reflex d'anada i tornada. Aquest moviment indueix un efecte Doppler molt subtil en la llum de les estrelles, que amb CARMENES pot mesurar-se amb una precisió d'1 m/s, l'equivalent a la velocitat en caminar, o cosa que és el mateix, 3,6 km/h.

Els planetes petits produeixen senyals petits, per aquestes són més fcils de detectar en nanes vermelles petites com Teegarden que en una estrella com el Sol, perqu el moviment reflex és més gran i es repeteix amb més freqüncia.

"CARMENES és el primer espectrmetre d'alta precisió en funcionament dissenyat específicament per a trobar planetes utilitzant aquest 'avantatge de la nana vermella", afegeix Zechmeister. La temperatura de Teegarden és de 2600 C (en comparació amb els 5500 C del Sol), és 1.500 vegades més feble i 10 vegades menys massiva que el Sol. Com a resultat, irradia la major part de la seva energia en longituds d'ona vermelles i infraroges, i la converteix en un blanc ideal per a CARMENES.

Els mesures Doppler de l'estrella de Teegarden van mostrar la presncia d'almenys dos senyals, ara identificades com els dos nous exoplanetes, 'Teegarden b' i 'Teegarden c'. L'obtenció d'una detecció slida amb un nou instrument va requerir la recollecció de més de 200 mesures.

Basant-se en el moviment mesurat, els investigadors poden deduir que 'Teegarden b' té una massa similar a la de la Terra, orbita l'estrella cada 4,9 dies a un 2,5% de la distncia Terra-Sol. 'Teegarden c' és també similar a la Terra en termes de massa, completa la seva rbita en 11,4 dies i est situada a un 4,5% de la distncia Terra-Sol.