Actualitzat 18/05/2006 19:48

L'accident mortal d'helicòpter a la Torre de Cabdella es va deure a un error mecànic, segons Aviació Civil

LLEIDA, 18 maig (EUROPA PRESS) -

Aviació Civil ha conclòs en un informe preliminar que l'accident d'un helicòpter el passat 25 d'abril en què van morir quatre homes en la Torre de Cabdella (Pallars Jussà) es va deure a un error mecànic.

Segons l'informe provisional de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (CIAIAC), l'helicòpter s'hauria estavellat a la zona de la Pobleta de Bellveí per una "absència de transmissió de potència a les pales dels dos rotors de l'helicòpter".

A més, durant la inspecció visual de la zona on va ocórrer el succés, els tècnics van trobar "separada de les restes principals part d'una peça que uneix el motor amb la caixa de transmissió principal de l'helicòpter". Això faria suposar que la peça s'hauria desprès abans de l'accident.

L'aparell feia un control de la línia elèctrica que va de Sallente (Osca) fins a Sentmenat a través d'imatges infraroges quan es va estavellar cap a les 13.59 hores. Posteriorment es va incendiar.

Pel que sembla, l'aparell no va xocar contra la línia elèctrica d'alta tensió, ja que aquesta no presentava danys i el subministrament elèctric no es va veure afectat. L'accident tampoc es va deure a les condicions meteorològiques, que eren perfectes per al vol.

L'helicòpter va caure a prop d'un petit muntanya i a uns 40 metres d'una torre d'alta tensió. L'aparell es va incendiar, fet que va cremar uns 15 metres quadrats de pins i matolls.

Els morts van ser un pilot de nacionalitat francesa i veí d'Andorra de l'empresa de Sant Esteve de Palautordera Helicasa, Gilles Ferres; dos treballadors de Xarxa Elèctrica Espanyola, José Benítez i José Manuel Iglesias; i una càmera termògraf de l'empresa d'enginyeria IIC amb seu a Madrid, Fernando García Fernández.

Aviació Civil va obrir un expedient sancionador a l'empresa Helicasa "per haver operat l'helicòpter sense la preceptiva autorització" ja que no havia complert amb tots els tràmits per volar. L'helicòpter era un model Aerospatiale SA-316 B Alouette III d'uns 40 anys d'antiguitat. La CIAIAC continuarà investigant l'accident amb els responsables del disseny i la participació de responsables francesos, país on estava matriculat l'aparell.

Per la seva banda, els Mossos d'Esquadra van interrogar el director gerent d'Helicasa que es va presentar de manera voluntària amb el seu advocat en dependències policials. Al directiu li imputen quatre delictes d'homicidi per imprudència.

TREBALL I INDÚSTRIA HO INVESTIGA COM A ACCIDENT LABORAL.

D'altra banda, la Conselleria d'Interior i la de Treball i Indústria de la Generalitat van obrir dues investigacions per descobrir les causes de l'accident.

Segons ha assenyalat Treball en un comunicat, una vegada finalitzades les investigacions es determinaran les causes i les responsabilitats derivades d'aquest accident, que es considera laboral.

Els treballs d'inspecció aèria de les línies amb helicòpter es fan de manera periòdica per comprovar-ne l'estat, a més és el mètode més ràpid i fiable per al bon manteniment de les instal·lacions, segons ha destacat Red Eléctrica en un comunicat.

L'empresa Helicasa, propietària de l'helicòpter, és una de les poques companyies especialitzades en aquestes tasques i fa aquest tipus de treball per a Red Eléctrica de manera habitual.

Amb la col·laboració de
 Generalitat de Catalunya
compromes