Publicat 09/01/2015 17:22

Brussel·les ordena a Cyprus Airways que torni més de 100 milions d'ajudes públiques il·legals

Avión De Cyprus
CEDIDA

La Comissió Europea considera que l'empresa aèria no és viable sense subvencions permanents

BRUSSEL·LES, 9 gen. (EUROPA PRESS) -

La Comissió Europea ha dictaminat aquest divendres que les ajudes públiques de més de 100 milions d'euros concedides per Xipre per a la reestructuració de la seva aerolínia nacional, Cyprus Airways, són il·legals i ha ordenat a la companyia que torni els diners.

Després d'una investigació en profunditat, l'Executiu comunitari ha constatat que aquestes subvencions han conferit a Cyprus Airways un avantatge indegut enfront de les aerolínies rivals, cosa que vulnera les regles de la UE. A més, Brussel·les creu que la companyia no és viable sense ajudes públiques permanents.

"Cyprus Airways ha rebut grans quantitats de diners públics des del 2007, però no ha aconseguit reestructurar-se i fer-se viable sense el suport continu de l'Estat. Per tant, la injecció de diners públics addicional només hauria prolongat l'agonia sense canviar la situació", ha dit la comissària de Competència, Margrethe Vestager, en un comunicat.

"Les empreses han de ser rendibles basant-se en els seus propis mèrits i la seva capacitat competitiva i no poden ni han de tenir els diners del contribuent per mantenir-se artificialment al mercat", ha ressaltat Vestager.

DIFICULTATS ECONÒMIQUES DES DEL 2007

Brussel·les ha constatat que Cyprus Airways té dificultats econòmiques des de fa molts anys i que ja s'ha beneficiat moltes vegades d'ajudes públiques. Així, el setembre del 2007, la Comissió ja va autoritzar un programa de subvencions per a la reestructuració per valor de 95 milions d'euros.

El desembre del 2012, Xipre va notificar a Brussel·les una ajuda al salvament de 73 milions d'euros per a l'aerolínia. Diversos trams d'aquest préstec per valor de 34,5 milions d'euros es van desemborsar vulnerant l'obligació que tenia Nicòsia d'esperar el dictamen de l'Executiu comunitari.

El 2012, Xipre va injectar 31,3 milions d'euros a Cyprus Airways. El mes de març del 2013, la Comissió va obrir una investigació en profunditat sobre aquesta mesura i sobre l'aportació de capital del 2012. Malgrat això, l'octubre del 2013, Xipre va notificar a la Comissió un programa d'ajudes per valor de 102,9 milions d'euros, cosa que va portar la CE a llançar un nou expedient el febrer del 2014.

SENSE JUSTIFICACIÓ PER PRORROGAR LES AJUDES

En virtut de les línies directrius de la UE sobre salvament i reestructuració d'empreses, una companyia només pot beneficiar-se d'una ajuda a la reestructuració cada 10 anys.

Xipre no ha proporcionat cap element que demostri que Cyprus Airways havia de fer front a circumstàncies excepcionals i imprevisibles que justifiquessin una derogació d'aquest principi.

Brussel·les ha constatat igualment que el pla de reestructuració de l'aerolínia es basa en hipòtesis que no són realistes i no té en compte els diferents escenaris del mercat.

Tampoc és suficient per corregir els problemes que estan a l'origen de les dificultats de Cyprus Airways i la seva durada és superior al de plans similars aprovats per la Comissió.

A més, la contribució de la companyia als costos de reestructuració és inferior al 50% que exigeix la legislació comunitària.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés