Actualitzat 13/12/2018 11:25

El TUE dona la raó a Madrid, París i Brussel·les i anul·la els nous límits d'emissions del dièsel

Recurs de vehicles, embús
GANVAM

BRUSSEL·LES, 13 des. (EUROPA PRESS) -

El Tribunal General de la Unió Europea (TUE) ha donat aquest dijous la raó als Ajuntaments de Madrid, París i Brussel·les en el seu recurs contra la decisió de la Comissió Europea d'establir uns nous límits per a les emissions d'òxids de nitrogen (NOx) de vehicles dièsel superiors als quals fixava la norma anterior i ha anul·lat aquests límits.

La Justícia europea ha conclòs que l'Executiu comunitari no era competent per modificar els límits d'emissions inclosos en la norma Euro 6 per als nous assajos en condicions reals de conducció (assajos RDE) que els vehicles han de superar en el marc dels tràmits d'homologació.

L'objectiu d'aquestes proves és conèixer el veritable nivell d'emissions contaminants en condicions reals de conducció, cosa que no assoleixen els assajos de laboratori, i evitar l'ús de dispositius que manipulin els resultats, com va passar en l'escàndol Volkswagen.

El 2016, la Comissió Europea va fixar aquests límits a partir dels definits per a la norma Euro 6, i va ssignar a aquests uns coeficients de correcció per tenir en compte "certes incerteses estadístiques i tècniques". Així, per exemple, per a un límit definit en Euro 6 de 80 mil·ligrams per quilòmetre (80 mg/km), el nou límit en assajos RDE es va fixar en 168 mg/km per a un període transitori i després en 120 mg/km.

Els Ajuntaments de París, Brussel·les i Madrid van interposar recursos d'anul·lació davant del Tribunal de Luxemburg perquè consideraven que la Comissió no podia adoptar aquests valors d'emissions de NOx en ser menys exigents que els límits fixats per a la norma aplicable, Euro 6.

En primer lloc, el Tribunal General confirma que els tres consistoris estan legitimats per impugnar els límits d'emissions determinats pel que fa a els assajos en condicions reals de conducció, cosa que qüestionava l'Executiu comunitari.

En segon lloc, els jutges europeus assenyalen que els límits d'emissions fixats en la norma Euro 6 constitueixen "un element essencial" de la normativa que "la Comissió no pot modificar". Per tant, conclouen que l'Executiu comunitari "no era competent per modificar, mitjançant l'aplicació de coeficients de correcció, tals límits pel que fa als assajos RDE".

El Tribunal de Luxemburg afegeix que, fins i tot si s'admetés que determinades limitacions tècniques poden justificar certa adaptació amb una diferència com la qual finalment es va aprovar, resulta "impossible" determinar si es respecta la norma Euro 6 en assajos RDE.

En conseqüència, el Tribunal General determina que ha d'anul·lar-se la disposició que fixa els límits de les emissions NOx en el nou reglament, però manté la resta de disposicions sobre les condicions en les quals han de fer-se els assajos RDE.

No obstant això, el TUE advoca per mantenir els efectes de la disposició anul·lada per al passat i durant un període "raonable" que permeti modificar la normativa, que no podrà excedir els dotze mesos, amb l'objectiu de no crear inseguretat jurídica.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés