MADRID, 6 des. (EUROPA PRESS) -
L'expresident georgià Mijail Saakashvili, que actualment resideix a Ucraïna, on s'ha convertit en una figura clau en l'oposició, ha rebutjat aquest dimecres presentar-se davant el fiscal general del país, Yuri Lutsenko, per ser interrogat en relació amb els tres delictes que se l'imputen.
"No em presentaré davant el pseudo fiscal general (...) No el considero fiscal general d'Ucraïna", ha declarat Saakashvili a la premsa, convidant als fiscals a què li prenguin declaració a l'acampada que mantenen els seus partidaris davant de la seu del Parlament.
Així mateix, segons informa l'agència russa Sputnik, ha anunciat que aquesta tarda oferirà un míting per reclamar un judici polític contra el president ucraïnès, Petro Poroixenko, talvegada el seu aliat i que el va nomenar governador de la província d'Odesa al maig del 2015.
Saakashvili va deixar el càrrec any i mig després al·legant que les autoritats ucraïneses no feien prou per combatre la corrupció i des de llavors s'ha refermat en la seva crítica contra el president ucraïnès.
L'expresident georgià, que té causes pendents en el seu país, va ser detingut el dimarts per la Policia però els seus partidaris van aconseguir alliberar-lo del furgó policial en el qual era traslladat a la comissaria. Després d'això, el fiscal general li havia donat 24 hores per lliurar-se a la Policia.
En concret, Saakashvili és buscat per tres delictes, inclòs el d'"ajudar membres d'organitzacions criminals". Lutsenko acusa l'ex-governador d'haver organitzat protestes per prendre el poder a Ucraïna i ajudar a membres d'un grup criminal vinculat amb l'expresident ucraïnès Viktor Yanukovich i un jove empresari, Sergei Kurchenko, a obstaculitzar la seva persecució judicial.
Aquest dimecres, segons informa l'agència ucraïnesa Unian, les forces de seguretat han intentat entrar a l'acampada dels partidaris de Saakasvili davant del Parlament, però els manifestants s'han defensat, utilitzant petards entre altres coses.
Davant això, els agents han emprat gasos lacrimògens, fet que ha desencadenat en enfrontaments i en la consegüent retirada dels efectius, donant així per abordada l'operació per intentar detenir Saakashvili. Segons la Policia, una desena de persones han resultat ferides durant els enfrontaments, sense que s'hagin realitzat detencions.
Després d'aquests successos, ha enviat un missatge a Poroixenko via Twitter. "Per què necessites aquestes provocacions? No ataquis o forcis a la gent a lluitar. Aquesta és una concentració pacífica. No t'ha ensenyat res l'experiència?", li ha preguntat, en una aparent al·lusió a les protestes que van culminar el 2014 amb la caiguda de Yanukovich i l'arribada al poder de Poroixenko.