Actualitzat 18/03/2014 10:09

El primer desviament de l'avió va ser amb un sistema informàtic

A380 Malaysia Airlines
Foto: HGE

MADRID, 18 Mar. (EUROPA PRESS)

El primer desviament del vol de Malaysia Airlines va ser dut a través d'un sistema informàtic programat per una persona a la cabina.

   Això ho han confirmat fonts nord-americanes esmentades pel diari 'The New York Times', sobre l'avió que va desaparèixer fa més d'una setmana quan cobria la ruta entre Kuala Lumpur i Pequín.

   D'acord amb aquestes informacions, la persona responsable del desviament tenia amplis coneixements sobre els sistemes de l'avió i va procedir a alterar manualment els controls de la nau polsant set o vuit tecles en un ordinador ubicat entre el capità i el copilot.

   Aquest ordinador, conegut com a Sistema de gestió de vol, dirigeix l'avió des d'un punt a un altre d'acord amb un pla de vol enviat abans de l'enlairament. De moment no és clar si el canvi de la ruta ha estat reprogramada abans o després del mateix.

   El fet que el desviament pogués haver estat programat a través de l'esmentat ordinador reforça la teoria dels investigadors que hi ha hagut intencionalitat i centra encara més les sospites en el paper que poguessin haver jugat el pilot i el copilot en el succés.

   Fins ara no s'ha trobat cap resta del vol MH 370 que va desaparèixer el passat 8 de març amb 239 persones a bord. Els investigadors estan cada vegada més convençuts que va ser desviat fins i tot milers de quilòmetres del seu recorregut per algú amb un profund coneixement dels Boeing 777-200 ER i la navegació comercial.

   Les sospites de segrest o sabotatge es van intensificar després que les autoritats diguessin diumenge que l'últim missatge de ràdio des de l'avió --un informal "tot bé, bona nit"-- va ser pronunciat després que el sistema de seguiment automàtic de l'avió, conegut com a ACARS, fos pagat.

   La falta de restes una setmana després i les últimes dades han fet que els investigadors s'hagin centrat ara en la tripulació i els seus possibles antecedents, a la recerca de possibles pistes.

   El cap de setmana, la policia de Malàisia va registrar les cases del capità Zaharie Ahmad Shah, de 53 anys, i el primer oficial, Fariq Abdul Hamid, de 27 anys, en suburbis de classe mitjana de Kuala Lumpur pròxims a l'aeroport.

   Els senyals electrònics entre l'avió i els satèl·lits van seguir durant gairebé sis hores després que el MH 370 abandonés el radi d'acció dels radars militars malaisis a la costa nord-oest, seguint una ruta de l'aviació comercial a través del mar d'Andamán cap a l'Índia.

NEGATIVA DE DIVERSOS GOVERNS DE LA REGIÓ

   Les autoritats d'aviació del Pakistan, Índia, Kazakhstan i Kirguizistan, a més dels milicians talibans, han assegurat que no tenen cap mena d'informació sobre el que ha passat amb l'avió de Malaysia Airlines.

   El Govern malaisi ha informat que ha enviat notes diplomàtiques a tots els països que estan inclosos a la zona de recerca de l'avió, que inclou Índia i Pakistan, en les que sol·licita informació de radar i satèl·lit, a més d'una operació de recerca per terra, mar i aire.

   Tot i això, les autoritats de Defensa índies han rebutjat la possibilitat que un avió volés durant hores pel seu territori sense que fos detectat. "La idea que l'avió volés a través de l'espai aeri indi durant nombroses hores sense que ningú s'adonés és estranya", ha assegurat una font del Ministeri de Defensa en condició d'anonimat.

   Per la seva banda, les autoritats pakistaneses han assegurat que no van detectar res sospitós en la seva zona aèria després que l'avió desaparegués. "Hem comprovat la gravació del radar durant aquest període però no hem trobat cap prova sobre el vol sinistrat", ha assegurat l'Autoritat d'Aviació Civil mitjançant un comunicat.

   A més, tant Kazakhstan com Kirguizistan, situats a la zona nord de l'espai de recerca, han assegurat que el 8 de març no va entrar cap avió sense identificar al seu espai aeri. "Fins i tot, encara que s'hagués apagat tot l'equipament de bord, és impossible volar d'una manera silenciós", ha assegurat la Comissió d'Aviació Civil del Kazakhstan.

   "A més hi ha cossos militars que vigilen l'espai aeri", han subratllat les autoritats. Alguns investigadors havien suggerit que l'avió podia haver-hi volat a través de les zones muntanyoses de la frontera entre Pakistan i Afganistan, on s'amaguen nombrosos milicians talibans.

   Tot i això, un dels portaveus dels talibans afganesos, Zabihulá Mujahid, ha assegurat que els milicians no tenen res a veure amb l'avió desaparegut. "Va passar fora de l'Afganistan i com podeu comprovar fins i tot els països amb equipació i instal·lacions molt avançades no poden descobrir on va ser", ha afirmat.

   Per la seva banda, un comandant dels talibans pakistanesos ha assegurat que els milicians mai podrien abordar una operació d'aquestes característiques. "Desitjaríem tenir una oportunitat per segrestar un avió així", ha subratllat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés