Actualitzat 17/03/2014 13:04

No està clar quan es va apagar el sistema de comunicació de l'avió

KUALA LUMPUR, 17 Mar. (Reuters/EP)

Un dels sistemes de comunicació de l'avió de Malaysia Airlines desaparegut podria haver-se apagat abans de l'últim contacte verbal amb la tripulació.

   Aquest últim contacte va ser probablement amb el copilot, ha assenyalat aquest dilluns el president de l'aerolínia, Ahmad Jauhari Yahya.

   "No sabem quan el sistema ACARS es va apagar. El que sí coneixem és l'última transmissió", ha assenyalat Yahya a la premsa.

   Els investigadors estan cada vegada més convençuts que l'avió va ser desviat potser a milers de quilòmetres del seu curs per algú amb un profund coneixement dels Boeing 777-200ER i la navegació comercial.

   Les sospites de segrest o sabotatge han augmentat encara més després que s'hagi confirmat que l'últim missatge de ràdio des de la cabina --un informal "està bé, bona nit"-- fos dit després que algú hagués començat a deshabilitar un dels sistemes de seguiment automàtic de l'avió.

   Dades de satèl·lit suggereixen que l'avió podria estar a qualsevol lloc de dos grans arcs: un que s'estén des del nord de Tailàndia a les fronteres del Kazakhstan i Turkmenistan, o un arc sud des d'Indonèsia a l'Oceà Índic a l'oest d'Austràlia.

   Les autoritats malàisies creuen que, quan l'avió va travessar la costa nord-est i va volar a través del Golf de Tailàndia, algú a bord va apagar els seus sistemes de comunicació i va virar bruscament cap a l'oest.

ATENCIÓ EN LA TRIPULACIÓ

   Això ha centrat l'atenció en la tripulació i la policia està tractant ja el cas com una investigació criminal. Les últimes paraules de la cabina de l'avió desaparegut van ser pronunciades quan sortia de l'espai aeri administrat per Malàisia i passava als controladors de trànsit aeri al Vietnam.

   El missatge va ser després que un dels sistemes de comunicació de dades de l'avió, que hagués permès rastrejar l'aeronau fora de la cobertura de radars, fos apagat deliberadament, segons va revelar diumenge el ministre de Transport interí, Hishammuddin Hussein.

   "La resposta a la seva pregunta és que sí, va ser desactivat abans", va dir als periodistes quan se li va preguntar si el sistema ACARS --un ordinador de manteniment que envia dades de la situació de l'avió-- havia estat desactivat abans del missatge de comiat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés