Actualitzat 22/01/2015 16:50

L'Unicef denuncia que els estudiants més pobres reben fins a 18 vegades menys recursos públics que els més rics

Grupo de niños negros en Mbeya
Foto: UNICEF

L'agència aposta per l'educació per "trencar el cicle persistent de la pobresa i els desavantatges per als nens"

MADRID, 22 (EUROPA PRESS)

El Fons de les Nacions Unides per a la Infància (Unicef) ha denunciat aquest dijous que els estudiants més pobres a escala mundial reben fins a 18 vegades menys recursos públics per al seu aprenentatge en comparació als més rics, per la qual cosa ha fet una crida als governs, donants i al sector privat perquè inverteixin més i de manera més intel·ligent en educació.

   "Sabem que l'educació pot trencar el cicle persistent de la pobresa i els desavantatges per als nens, les famílies i els països. Però per fer-ho, els governs i el sector privat han d'invertir no només més fons, sinó també invertir de manera més intel·ligent en educació", ha explicat la directora executiva adjunta d'Unicef, Yoka Brandt.

   Segons el seu últim informe, en molts països del món es destinen més fons públics per a l'educació del 20% dels ciutadans més rics en comptes de fer-ho per millorar l'ensenyament del 20% més pobre. "Aquesta diferència pot arribar a ser 18 vegades més gran", ha concretat.

   De fet l'agència ha subratllat que als països pobres el 46% del finançament per a l'educació pública beneficia directament el 10% dels estudiants més instruïts. Una xifra que puja fins al 26% als països de renda mitjana i baixa. "Aquest desequilibri afavoreix desproporcionadament els nens de les llars més riques, que normalment arriben als nivells més alts d'educació", ha lamentat l'Unicef.

   "Hi ha prop de 1.000 milions de nens en edat escolar primària i de primer cicle de secundària al món. Hi ha, per tant, 1.000 milions de raons per invertir en educació", ha subratllat Brandt. "Molts d'aquests nens no reben educació de qualitat per culpa de la pobresa, el conflicte i la discriminació per raons de gènere, discapacitat i origen ètnic", i per aquesta raó "necessitem revisar radicalment les pràctiques actuals, proporcionant més recursos i assignant-los de manera més equitativa", ha sentenciat.

   Davant d'aquesta realitat, ha demanat "una despesa més equitativa en educació" i que els governs estableixin com a prioritat els nens més marginats, "que són els pobres, les nenes, les minories ètniques i lingüístiques, els nens amb discapacitats i els que viuen en zones de conflicte", ha concretat.

ACCÉS ESTANCAT

   L'informe posa en relleu una altra situació: l'accés a l'educació s'ha estancat. "Amb 58 milions de nens en edat escolar primària que no van a l'escola, és clar que no es complirà el segon Objectiu de Desenvolupament del Mil·lenni", ha advertit l'Unicef, un objectiu que exigeix l'ensenyament primari universal.

   A més, l'agència assegura que molts dels nens que van a classe realment no estan aprenent. Segons les seves dades, 130 milions de nens que arriben al quart grau educatiu no dominen les bases de la lectura i l'aritmètica.

   "Aquesta situació empitjorarà a mesura que augmenti la població en edat escolar. Per aconseguir l'educació bàsica universal, el món haurà de matricular 619 milions de nens més amb edats compreses entre els 3 i els 15 anys l'any 2030", explica l'informe.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés