MADRID, 20 des. (EUROPA PRESS) -
El fiscal regional d'Aysén, a Xile, Carlos Palma, ha dictat una ordre de detenció contra 800 militars en actiu i retirats per un frau dins de l'exèrcit xilè per valor d'uns 3.000 milions de dòlars (uns 2.450 milions d'euros).
La investigació va començar al 2018 i, segons el Ministeri Públic i la Policia d'Investigacions de Xile (PDI), els fons públics es van destinar a pagar deutes privats, segons recull el diari xilè 'El Mercurio'.
Palma ja va liderar al 2018 una investigació dels comandaments de Personal, Telecomunicacions i la direcció de Finances de la Caserna General de l'exèrcit a Santiago. Llavors eren només uns 300 els militars investigats.
El frau es va dur a terme mitjançant contractes a honoraris o pagament de sous a personal retirat i comissions de serveis d'activitats que no es van arribar a desenvolupar però en què si hi va haver un pagament com a compensació per les pèrdues econòmiques individuals, tot això arran del terme del FAM o Fons d'Ajuda Mútua, un sistema informal d'ajuda solidària que operava a Coyhaique des del 1950 i que l'exèrcit va anul·lar al 2006.
"Quan el Fons d'Ajuda Mútua es va tancar, es van implementar mesures per pal·liar el perjudici que s'havia causat als funcionaris i en un primer moment, aquestes mesures estaven dins del marc reglamentari i legal, que era donar comissions de serveis o donar prioritat a aquelles persones que havien estat perjudicades econòmicament", va explicar Palma al 2018, en declaracions que va recollir l'emissora xilena RLN.
"No obstant això, i això és el que s'està investigant des del punt de vista penal, en algun moment les comissions de servei es decretaven i es pagaven però no es feien; dels contractes que se subscrivien no se'n desenvolupava cap feina, per tant sortien diners sense cap mena justificació, i en alguns casos, s'extenien els beneficis després de retirar-se fins a un termini més llarg al legalment permès", va fer saber.
Les penes per al delicte de frau fiscal, segons les sumes i la reiteració dels fets, oscil·len entre els 541 dies de presó a penes de crim, és a dir superiors als cinc anys i un dia de presó.