La presncia de la dona en els informatius no supera el 20%
BARCELONA, 5 març (EUROPA PRESS) -
El president del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), Roger Loppacher, ha alertat aquest dimarts que els continguts sexistes es concentren a Internet, i s'han moderat en rdio i televisió encara que de "manera insuficient".
Amb motiu del Dia Internacional de la Dona aquest divendres, el CAC, que va comenar a analitzar la presncia de les dones en els mitjans el 2004, ha subratllat que la rdio i televisió han aconseguit millorar en alguns aspectes, per que existeix una "allau de continguts a Internet que reprodueixen els estereotips de gnere, alguns d'extrema gravetat".
"Resulta lamentable que en les plataformes d'intercanvi de vídeos, en els blogs i en els webs i xarxes socials hi ha una reculada en la lluita contra la discriminació", ha dit Loppacher, qui ha recordat que va comenar a analitzar continguts a Internet el 2015.
El CAC ha elaborat tres informes sobre la violncia masclista a Internet --el primer el 2016 i dos el 2018-- i un quart sobre les 'fake news' en relació amb el discurs de gnere el 2018.
Dels continguts que han denunciat el CAC en matria de violncia masclista difososos a Internet, més del 40% han estat suprimits i se n'ha limitat l'accés a més d'un 35%.
CANVIS NORMATIUS
El president del CAC ha celebrat l'aprovació de la directiva europea de serveis de comunicació audiovisual, i ha recordat que ha demanat al Parlament una reforma de la llei audiovisual catalana per adaptar-la als reptes del nou entorn digital.
Loppacher ha dit que mentre es fan els canvis normatius, és necessari concentrar tots els esforos en els continguts a Internet, a més de complementar-los amb l'educació en els menors per a la promoció de la igualtat de les dones.
En la seva anlisi de rdio i televisió, el CAC ha considerat que la presncia i representació de les dones ha evolucionat positivament, per "encara es troba lluny" de ser paritria ni igualitria.
En el primer informe, el 2004, les dones tenien una presncia del 17% de les veus en els informatius, i en el del 2018 ha augmentat al 30%, un percentatge semblant al de la informació sobre actualitat política.
El CAC ha assegurat que, malgrat la tendncia de millora sostinguda en el pla quantitatiu, les dones acostumen a associar-se en l'esfera privada, mentre que els homes a activitats professionals, públiques o socials.
En la seva anlisi, el CAC observa una tendncia a augmentar l'atenció informativa en relació amb la violncia masclista en la televisió, que ha passat del 0,43% el 2003 a l'1,13% el 2017, i ha triplicat l'atenció informativa.
En l'anlisi dels estereotips de gnere en la publicitat de joguines en la televisió, el 2004 la meitat eren portadors d'algun estereotip, i en el del 2018 s'ha redut al 31,2% en general, encara que ha augmentat la presncia d'estereotips femenins.